Daimler zet in op elektrische wagens in het eigen gamma, maar dat brengt kosten met zich mee en dus keert het bedrijf een erg laag dividend uit.
Het is het laagste dividend sinds de financiële crisis in 2008. CEO Ola Kallenius pushte een herstructurering, maar die schijnt weinig uit te halen. Het resultaat is dat het dividend met twee derde daalt, naar 0,9 euro per aandeel. Maar de personeelskosten blijven wel dalen. Er wordt een besparing van 1,4 miljard euro voorzien tegen 2022.
Tesla in Duitsland
Daimler zit in moeilijke papieren. Er kwamen in 2019 al drie winstwaarschuwingen. Het bedrijf is ook betrokken bij een dieselschandaal. Het heeft veel trager dan grote concurrent Volkswagen de stap naar de elektrische wagen gezet. Intussen schuift ook Tesla aan in Duitsland en wordt de concurrentie enkel groter.
‘We zijn zeer vastbesloten om ons technologisch leiderschap te bewijzen en tegelijk ook onze winstmarges te verbeteren’, zegt Kallenius in een verklaring. ‘De cashflow verbeteren is daarvoor erg belangrijk, maar we moeten ook in de kosten snijden.’
Schandalen
Vorig jaar werd de winst van Daimler al tegengehouden door productieproblemen, dieselschandalen en de kosten die bij de shift naar elektrische wagens komen kijken. Nu verwacht Kallenius ook om de vruchten van die maatregelen te plukken.
De aandelen van Daimler stegen met 4 procent op de Duitse beurs, dat geeft het bedrijf een marktwaardering van 47 miljard euro. Dat is minder dan de helft van de waardering van Tesla. Het is het tweede slechtst scorende bedrijf op de Duitse sterindex DAX dit jaar.
Nieuwe elektrische lijn
Daimler brengt in de komende twee jaar niet minder dan 20 nieuwe plug-inhybride en volledig elektrische Mercedessen op de markt. Daar zal onder andere een elektrische editie van de S-klasse sedan bij zitten en een EQA, een kleine elektrische SUV. Het einddoel is de verkoop van elektrische en plug-inhybrides verviervoudigen.