Crystal Palace onder vuur na aankondiging nieuwe ‘onbekende’ goksponsor

Crystal Palace heeft een storm van kritiek over zich heen gekregen na het tekenen van een lucratieve sponsorovereenkomst met Net88, een Vietnamese gokwebsite. De deal, die tot 2026 loopt, maakt Net88 de hoofdsponsor van de club. Dat heeft geleid tot zorgen en kritiek vanuit verschillende hoeken.

Grote clubs en gokbedrijven, het blijft een veelbesproken combinatie. Hoewel heel wat competities druk bezig zijn met het op termijn verbannen van gokreclames, zijn ze nu toch nog alomtegenwoordig. Tijdens deze zomerstop kondigen heel wat clubs met trots hun nieuwe shirts aan en ook daarbij zitten deze keer heel wat goksponsors.

Een van de meest opvallende verhalen komt daarbij van Crystal Palace. De ploeg uit Zuid-Londen eindigde vorig seizoen tiende in de Premier League en maakt zich nu dus op voor een volgend seizoen in de hoogste regionen van het Engels voetbal. Daarbij krijgt het de hulp van een nieuwe shirtsponsor: Net88. Dat is een gokbedrijf waarover voor de release van de shirts nog niet veel was terug te vinden op het internet.

Net88

Een van de grootste zorgen is dat Net88, ondanks dat het niet gelicentieerd is in het Verenigd Koninkrijk, nog steeds kan adverteren aan Britse fans via het shirt van Crystal Palace. Dat komt omdat Net88 opereert via een “white label”-licentie van een in het Verenigd Koninkrijk gevestigd bedrijf, Risq Capital.

Die constructies zijn een soort van achterdeur voor gokbedrijven om te adverteren in markten waar ze anders niet zouden kunnen opereren. Het feit dat een ploeg uit de Premier League nu zo’n bedrijf als hoofdsponsor heeft, roept natuurlijk vragen op.

Verklaring

Ondanks de kritiek heeft Crystal Palace de deal verdedigd en beweren ze dat het een positieve overeenkomst is die de club zal helpen om te investeren in haar spelers en faciliteiten. De club benadrukte ook dat Net88 beloofd heeft om verantwoordelijk gokken te promoten.

De deal van de Eagles met Net88 komt wel op een keerpunt in het verhaal van gokreclames in de Premier League. Vanaf het seizoen 2025/2026 zijn zo’n sponsors namelijk niet meer welkom op de voorkant van de shirts. Dat wil natuurlijk zeggen dat de sponsors wel aanwezig mogen blijven in het stadion en op trainingtops, broekjes, enzovoort.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.