De Belgische gezinnen die tijdens de lockdown hun aankoopgewoonten moesten aanpassen en meer dan voorheen gebruik maakten van e-commerce, nemen zich voor de nieuwe gewoonten ook in de komende weken te behouden.
Dat blijkt uit een online enquête door de Nationale Bank (NBB) en het Microsoft Innovation Center bij ruim 3.000 Belgen, in de week voor 21 juli, dus nog voor de aangescherpte coronamaatregelen.
Enkele conclusies:
- Na de lockdown blijkt de gezinsconsumptie nog niet onmiddellijk op te leven: de consumenten geven over het geheel genomen minder uit.
- De meeste consumenten geven te kennen dat ze minder vaak naar niet-voedingswinkels en horecagelegenheden gaan.
- Het zijn de jongeren die, hoewel ze vaker naar de winkel bleken te gaan dan oudere bevolkingsgroepen, hun consumptie sterker hebben verlaagd.
- De gezinnen maken meer dan voorheen gebruik te maken van e-commerce, en nemen zich voor die nieuwe gewoonten in de komende weken te behouden. Meer dan vier op de tien Belgen heeft meer online aankopen gedaan dan voor de coronacrisis.
Zowat negen op de tien Belgen heeft zijn consumptie aangepast en meer dan drie vierde van de respondenten is van plan deze nieuwe consumptiegewoonten in de toekomst te behouden. Dat kan tot structurele wijzigingen leiden in de verhouding tussen shoppen in de winkel en online.
‘Indien deze veranderingen effectief persistent zijn, zal het toegenomen gebruik van e-commerce een duidelijke uitdaging vormen voor de Belgische economie, aangezien deze online aankopen momenteel vooral uit het buitenland afkomstig zijn’, waarschuwt de Nationale Bank. E-commerce wordt in België gedomineerd door buitenlandse spelers als Zalando, Bol.com, Amazon en Coolblue.
Lees ook: