Coronacrisis doet nu zelfs diamantprijs verlagen

Zowel diamantengigant De Beers als zijn Russische concurrent Alrosa snijden openlijk in de prijs van hun edelstenen. Dat is ongezien in een industrie die zowat beheerd wordt door de twee grote spelers.

Alrosa, de grootste Russische diamantgroothandelaar, heeft een ingewikkeld nieuw systeem voor opkoop en facturatie. Op die manier is het onduidelijk welke stenen nu precies met korting worden verkocht. Aan de Amerikaanse kant heeft De Beers wel 10 procent toegegeven op zijn grote ruwe diamanten.

Diamantprijzen

Sowieso zijn diamantprijzen een kluwen. De stenen worden per pakket verkocht en De Beers en Alrosa zijn al jaren alleenheerser. Zij bepalen de prijs, voor de koper is het take it or leave it.

Maar ook bij de grote diamantmijners is de vraag in de grond gedreven door de coronacrisis. Uiteindelijk moest iemand plooien, de groothandelaars hebben nu hun prijzen bijgeslepen. De Beers doet dat openlijk, Alrosa geeft nu een prijs per verkocht pakket, waardoor het niet duidelijk is waar de korting precies zit.

De waarde van de steen bewaren

‘We willen speculatieve handel uitsluiten op het zwaarste moment van de crisis’, klinkt het bij Evgeny Agureev, de salesverantwoordelijke van Alrosa. ‘We geloven sterk in een prijs per volume-strategie om de waarde van de stenen te bewaren in de huidige markt.’

‘Zodra de vraag naar ruwe diamanten opnieuw aantrekt, zullen we ervoor zorgen dat de pirjzen van onze langetermijncontracten de reële marktwaarde en verkoopstrends reflecteren.’

De regels van het spel

De beslissing om de prijzen te verlagen, gaat in tegen alle regels van de diamantindustrie. Eerder stonden De Beers en Alrosa al toe dat klanten terugkwamen op bestellingen en vonden de prospecties van diamanten plaats op een alternatieve plaats.’ Normaal gaan kopers langs bij De Beers en Alrosa, maar door de coronacrisis was dat niet mogelijk.

Maar zelfs bij de groothandelaars moest iemand onder ogen zien dat de kleinere diamantmijners aan kortingen van 25 procent verhandelden. Dat knabbelde aan het marktaandeel van de diamantairs, geen comfortabele positie.

Willen mensen nog diamanten?

Uiteindelijk is het onvermijdelijk dat de vraag naar ruwe diamanten opnieuw aantrekt. De grote verwerkers hebben bijna geen edelstenen meer gekocht sinds februari en de stock is sterk verlaagd. Er zijn wel hoopgevende signalen voor de retailers: in China is de vraag naar afgewerkte diamanten gestegen. Dat moet echter ook gebeuren in de Verenigde Staten, die goed zijn voor de helft van de globale verkoop.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.