Tegen alle verwachtingen in, heeft de coronacrisis de Belg toch niet massaal naar de online winkel geduwd. Meer nog, het percentage mensen dat online kocht, bleef nagenoeg gelijk. Dat blijkt uit het e-commercerapport van de sectorvereniging Comeos.
Tussen januari en april van dit jaar kocht 72 procent van de Belgische bevolking iets online. In 2019 was dat in dezelfde periode 70 procent. Dat is dus een verschil van 2 procentpunten. Bij de online bevolking ging dat cijfer van 79 naar 80 procent.
Waar waarnemers verwacht hadden dat de winkelsluitingen bijna 100 procent van de bevolking naar het web zouden duwen, blijkt dat toch iets minder spectaculair. ‘Dat klopt inderdaad’, klinkt het bij Comeos. ‘Blijkbaar zijn toch veel mensen gewoon eten gaan kopen in de supermarkt en hebben ze verder niet veel speciaals gekocht.’
Frequentie verandert
De organisatie wijst er wel op dat 61 procent van wie nog nooit iets online kocht aangeeft dat ze in de toekomst en zeker bij een potentiële volgende lockdown wel hun toevlucht zullen zoeken tot webwinkels. Uit het onderzoek blijkt verder nog dat 94 procent van de mensen die al eens een pakje liet leveren dat in de toekomst nog wil doen.
En wie al online kocht, deed het tijdens de lockdown wel vaker. 56 procent van de bevraagden gaf aan dat ze minstens één keer per maand een online aankoop doen. Dat is 20 procent meer dan een jaar geleden. Eén op de vijf doet het zelfs één keer per week.
Op laptop kijken, in winkel kopen
Uit het rapport blijkt verder dat de verkoop via smartphone in vier jaar tijd met maar liefst 116 procent groeide naar 41 procent, maar tegelijk ging de desktopverkoop maar 21 procent achteruit naar 73 procent. De laptop heeft dus duidelijk nog niet afgedaan, maar de smartphone is wel aan een stevige opmars bezig.
Een erg opvallende vaststelling is dat meer dan de helft van de bevraagden eerst iets online bekijkt om het dan in een fysieke winkel te gaan kopen. De afgelopen vijf jaar groeide dat aandeel zelfs van 45 naar 55 procent. De omgekeerde beweging wordt maar door 28 procent gemaakt.
Het jaarlijkse onderzoek van Comeos werd afgenomen bij een representatieve groep van meer dan 2.000 Belgen in april, toen de lockdown volop van kracht was.