Key takeaways
- Continental is van plan vijf ContiTech fabrieken in Duitsland te sluiten.
- In totaal staan 580 banen op de tocht, waaronder 110 banen die worden geschrapt in Stolzenau en 126 banen die worden getroffen door een verhuizing van een productielijn.
- Het bedrijf schrijft deze beslissingen toe aan een aanhoudende daling van de vraag binnen de auto-industrie.
Sluitingen en banenverlies
Continental, de toeleverancier aan de auto-industrie, is van plan om dit jaar vijf ContiTech fabrieken te sluiten. De getroffen locaties zijn Stolzenau (district Nienburg), Bad Blankenburg (Thüringen), Moers (Noordrijn-Westfalen) en Frohburg en Geithain (Saksen). In totaal staan 580 banen op de tocht, waarvan 110 in Stolzenau. Daarnaast is het de bedoeling dat een productielijn in de fabriek in Hannover-Vahrenwald in de eerste helft van 2026 buiten bedrijf wordt gesteld en wordt verplaatst naar Jičín in Tsjechië. Deze verschuiving zal gevolgen hebben voor 126 banen.
Het bedrijf is ook van plan om de activiteiten op het gebied van rubberproducten voor autofabrikanten op de locatie in Hamburg te verminderen. Deze maatregelen maken deel uit van Continentals plan om de automotive unit, die als een onafhankelijke entiteit zal opereren, af te splitsen. Het bedrijf schrijft deze beslissingen toe aan een aanhoudende daling van de vraag, met name binnen de auto-industrie. Philip Nelles, lid van de Raad van Bestuur, beschreef deze maatregelen als “pijnlijke stappen” die nodig zijn om de financiële levensvatbaarheid van het bedrijf in de toekomst te garanderen.
Reactie van autoriteiten en vakbonden
Hij benadrukte dat Continental ernaar zal streven om deze maatregelen zo verantwoord mogelijk uit te voeren en de overgang voor werknemers naar andere delen van de organisatie te vergemakkelijken. De minister van Economie van Nedersaksen, Olaf Lies (SPD), toonde zich bezorgd over de gevolgen voor de getroffen werknemers en hun gezinnen. Hij benadrukte dat de geplande sluiting in Stolzenau en het banenverlies in Hannover-Vahrenwald een grote uitdaging vormen voor Nedersaksen in een toch al economisch moeilijke periode.
Lies verwacht dat Continental zich blijft inzetten voor een sociaal verantwoorde herstructurering en actief de dialoog aangaat met zowel Continental als werknemersvertegenwoordigers om haalbare oplossingen te ontwikkelen voor de getroffenen. De Gesamtbetriebsrat Rubber van Continental en de chemische vakbond IGBCE uitten felle kritiek op de plannen van het bedrijf en omschreven deze als “hulpeloos, destructief en demotiverend”. Ze uitten hun grote bezorgdheid over de toekomst van de Duitse activiteiten van ContiTech.
Eerdere herstructureringsinspanningen
De vakbondsvertegenwoordigers riepen op tot een duidelijk plan en concrete vooruitzichten voor elke overgebleven Conti-vestiging. Ze benadrukten ook de noodzaak van sociaal aanvaardbare oplossingen en robuuste financiële vangnetten voor werknemers op de getroffen locaties. ContiTech heeft al enige tijd te maken met uitdagingen in de toeleveringssector van de auto-industrie en worstelt om winstgevend te worden op het gebied van remsystemen, binnenhuisinrichting, sensoren en elektronica. De toegenomen kostendruk en krimpende afzetmarkten zetten het bedrijf onder druk.
In maart 2024 kondigde Continental plannen aan om 642 banen bij ContiTech te schrappen door middel van maatschappelijk verantwoorde maatregelen. Deze herstructurering werd ingegeven door een herschikking van de slangenactiviteiten en had gevolgen voor de fabriek in Northeim in Nedersaksen. De locatie Hann. Münden maakt deel uit van een cluster met Oedelsheim in Hessen, waar de fabriek in Hessen zal worden gesloten. Continental heeft wereldwijd ongeveer 39.000 mensen in dienst op 37 locaties in verschillende landen en markten. In Duitsland heeft het bedrijf 22 vestigingen met ongeveer 11.000 werknemers.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!