Forse groei in aanbod van containerschepen verwacht tegen 2026


Key takeaways

  • Rederijen hebben een recordaantal nieuwe scheepsbestellingen geplaatst, met meer dan 8,4 miljoen TEU aan bestelde capaciteit in november.
  • De International Chamber of Shipping voorspelt dat het aanbod van containerschepen tegen 2026 met 46 procent zal toenemen in vergelijking met 2019.
  • Ondanks de potentiële uitdagingen bestellen rederijen nieuwe schepen, omdat ze verwachten dat de winst zal aanhouden dankzij de gestegen vrachtkosten en inkomsten.

De scheepvaartindustrie heeft momenteel te maken met hoge inkomsten en hogere winsten. Als reactie daarop plaatsen rederijen een recordaantal nieuwe scheepsbestellingen, wat zorgen baart over een mogelijke toekomstige crisis.

Gedreven door bloeiende business en stijgende winsten hebben wereldwijde rederijen een ongekend aantal nieuwe containerschepen besteld. In november bedroeg de capaciteit van deze bestelde schepen 8,4 miljoen TEU (een TEU is een standaardcontainer van 20 voet), volgens scheepsadviesbureau Braemar. Dit cijfer overtreft alle vorige records sinds Braemar in 2000 begon met het verzamelen van gegevens en overtreft zelfs de niveaus die we zagen na een soortgelijke koopgolf tijdens de COVID-19 pandemie.

Bestellingen en voorspellingen van scheepvaartbedrijven

Mediterranean Shipping Company (MSC), ’s werelds grootste rederij, heeft orders geplaatst voor 107 nieuwe vrachtschepen, zoals gemeld door de “Financial Times“, die zich baseert op gegevens van Braemar. Vlak daarachter zit CMA-CGM met 103 bestelde schepen. Deze toename in orders is echter niet noodzakelijkerwijs een positief teken. Jonathan Roach, een analist gespecialiseerd in de containermarkt bij Braemar, waarschuwt voor het “risico van overcapaciteit” gezien het huidige economische klimaat.

Om deze bezorgdheid kracht bij te zetten, voorspelt de International Chamber of Shipping (Bimco) dat het aanbod van containerschepen tegen 2026 met 46 procent zal toenemen ten opzichte van 2019. Het vrachtvolume zal in diezelfde periode echter slechts met 22 procent groeien. Bimco merkt ook op dat het uitfaseren van oudere schepen tijd kan kosten. Bovendien zou mogelijke nieuwe wetgeving onder de aankomende Amerikaanse regering, gericht op het beteugelen van de winsten van de sector, onvoorziene gevolgen kunnen hebben voor de scheepvaartsector.

Uitdagingen en kansen

Ondanks deze mogelijke uitdagingen lijkt de scheepvaartsector niet onaangedaan. De stijging van het aantal orders wordt toegeschreven aan een onverwachte winsthausse als gevolg van de aanvallen van de Houthi-militie op schepen in de Rode Zee. Dit heeft ertoe geleid dat de meeste rederijen de Rode Zee mijden en kiezen voor een langere route rond Zuid-Afrika. Als gevolg daarvan zijn de vrachtkosten aanzienlijk gestegen, waardoor zowel de inkomsten als de winst van de sector zijn gestegen. Maersk, ’s werelds op één na grootste containerrederij, had in februari aanvankelijk een verlies van 5 miljard dollar voorspeld voor 2025. Nu mikken ze echter op een winst van maximaal 5,7 miljard dollar. Het bedrijf heeft 47 nieuwe schepen besteld en verwacht dat ze “tot ver in 2025” de Rode Zee zullen blijven omzeilen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.