Consortium van investeerders heeft 20 miljard euro veil voor variant op Champions League

Een groep investeerders uit Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, China, de VS en Japan hebben 20 miljard euro veil voor een nieuwe variant op de wereldbeker voor clubs, waarin 24 landen zouden worden vertegenwoordigd en een internationale competitie voor nationale teams. 

De offerte is vorige maand overgemaakt aan Gianni Infantino, de voorzitter van de Féderation International de Football Association (FIFA). De Italiaan heeft de directieleden van de FIFA ingelicht over het aanbod, zonder uit te wijden over wie de investeerders zijn.

Om de twee jaar en ook buiten Europa

Deze wereldbeker voor clubs zou elke 4 jaar worden georganiseerd en er zouden 24 clubs aan deelnemen. Een variant op de huidige wereldbeker zou om de 2 jaar moeten plaatsvinden. De FIFA zou 51% van de aandelen in het nieuw op te richten consortium krijgen, terwijl de investeerders een omzet van minimum 20 miljard euro (25 miljard dollar) garanderen. 

Hoewel weinig details bekend zijn over de investeerders die vanaf 2021 deze mundial voor clubs (mundialito) willen gaan organiseren, schrijft de Financial Times dat de Japanse Softbank er deel van uitmaakt. Deze instelling is vooral bekend vanwege zijn durfkapitaalfonds Vision Fund, waarin 100 miljard dollar zit.

Van wie komt het geld?

De bedoeling is om de competitie uit te breiden tot ver buiten Europa, omdat de actuele formule zich vandaag op dat continent concentreert en voetbal nu ‘een globale sport is geworden, met 3 miljard fans wereldwijd.’

“De vraag die daarbij rijst is niet of we zo’n mundial van clubs moeten organiseren, dan wel waarom dat tot op vandaag niet is gebeurd,” zei Infantino ter gelegenheid van de jaarlijkse conferentie van de Zuid-Amerikaanse voetbalfederatie Conmebol. 

De FIFA is zeer beducht voor een concurrent van de huidige Champions League, een competitie die miljarden genereert aan uitzend- en marketingrechten.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.