Vliegen we binnenkort met Chinese vliegtuigen? Concurrent voor Airbus en Boeing voert eerste commerciële vlucht uit

Vliegen we binnenkort met Chinese vliegtuigen? Concurrent voor Airbus en Boeing voert eerste commerciële vlucht uit
Een passagier maakt een foto voor de eerste C919 die commercieel werd ingezet – Yin Liqin/China News Service/VCG via Getty Images

Zondag werd voor het eerst een commerciële vlucht uitgevoerd met de C919, een passagiersvliegtuig ontworpen door de Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). Het bedrijf wil met het vliegtuig het duopolie van Boeing en Airbus breken.

Waarom is dit belangrijk?

Boeing en Airbus zijn al decennialang de twee grootste producenten van passagiersvliegtuigen in de wereld. De twee bedrijven bezitten samen zo’n 90 procent van het marktaandeel. COMAC wil ze nu het vuur aan de schenen leggen door zelf commerciële vliegtuigen te bouwen.

In het nieuws: Zondag vloog de C919 van Shanghai naar Beijing tijdens zijn eerste commerciële vlucht.

  • De C919 is een zogenaamd narrow-body of smalrompvliegtuig, een vliegtuig met één gangpad en twee rijen stoelen. COMAC hoopt dat de C919 kan concurreren met de Boeing 737 Max en de Airbus A320, twee vliegtuigen met dezelfde vormfactor die voor een groot aantal vluchten worden gebruikt.
  • In het toestel kunnen standaard 156 tot 168 passagiers plaatsnemen. Er komt ook een configuratie voor lagekostenluchtvaartmaatschappijen waarin plaats zal zijn voor 174 passagiers.
  • Het vliegtuig zal standaard een bereik van 4.075 kilometer hebben. Voor langere vluchten zal ook een variant worden gebouwd die tot 5.555 kilometer ver kan vliegen. 

150 vliegtuigen per jaar

Genoteerd: De eerste vlucht is een grote overwinning voor COMAC, dat het vliegtuig al in 2007 aankondigde. 

  • Het bedrijf kampte met enige moeilijkheden tijdens het ontwerp, waardoor de eerste testvlucht pas in 2017 kon worden uitgevoerd. In september vorig jaar werd de C919 uiteindelijk goedgekeurd voor commerciële vluchten.
  • In december vorig jaar werd het eerste vliegtuig geleverd aan luchtvaartmaatschappij China Eastern. Het bedrijf zal de vliegtuigen inzetten om regelmatig commerciële vluchten uit te voeren, aanvankelijk binnen China.
  • De C919 moet ervoor zorgen dat China zelfstandiger wordt op vlak van luchtvaart. Toch moet daar een kanttekening bij worden gemaakt. Hoewel het vliegtuig door een Chinees bedrijf ontworpen is, bevat het nog altijd veel westerse onderdelen. De motoren worden bijvoorbeeld geleverd door het Amerikaans-Franse CFM International.
  • Het zal wel even duren voordat COMAC een grote speler wordt. Het bedrijf heeft tot nu toe 1.200 bestellingen gekregen, maar denkt tegen 2028 slechts 150 toestellen per jaar te kunnen produceren. Ter vergelijking: Airbus en Boeing leverden vorig jaar respectievelijk 661 en 480 vliegtuigen.

(nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.