Retailexpert: “Inzetten op automatisering wordt speerpunt voor Colruyt”

Retailexpert: “Inzetten op automatisering wordt speerpunt voor Colruyt”
Colruyt – Bron: Colruyt

Colruyt rapporteerde een goede beursgang en kijkt positief naar de toekomst. Business AM vroeg aan expert Stefan Van Rompaey van RetailDetail waar het bedrijf die winst aan te danken heeft en wat de toekomst brengt.


Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey:


Waarom is dit belangrijk?

Na een periode van consolidatie waarbij Colruyt de ketens Dreamland en Dreambaby afstootte, gaat het beter met het bedrijf. Men blijft innoveren in nieuwe processen, terwijl er strategische keuzes over verkoop en overnames gemaakt worden.

In het nieuws: Colruyt bereikte een koerswinst van 10 à 11 procent op de Brusselse beurs. Het bedrijf wint vooral aan marktaandeel, en verwacht dat de nettoresultaten zullen stijgen met ten minste 50 procent.

  • Van Rompaey legt uit waar het bedrijf de goede beursgang aan dankt: “Colruyt heeft de omstandigheden mee. Ten eerste is de laagste prijs meer dan ooit relevant na een jaar van hyperinflatie. Ten tweede hebben de concurrenten de afgelopen maanden de prijzen wel laten stijgen. En dat geeft het bedrijf meer zuurstof.”
  • “Colruyt moet reageren op het prijsniveau van hun concurrenten. Als die concurrenten de stijgende tarieven van hun leveranciers niet doorrekenen, dan zit het met een probleem. Maar nu zie je dat die prijzen toch gestegen zijn en verdient de retailer weer geld.”
  • “De afgelopen maanden is men vaak naar buiten gekomen met heel wat technologische innovaties. Colruyt is aan het inzetten op het efficiënter maken van de operaties in de winkels door onder andere automatiseringsprojecten. Zo kan het ook de kosten laag houden. Dat is nu een speerpunt”, weet Van Rompaey.

Colruyt wacht een promotieoorlog

  • “De retailer heeft recent windmolens verkocht. Dat heeft heel wat cash opgeleverd, waarmee het de overname van Match betaald heeft. Colruyt heeft niet meteen geldproblemen.”
  • “Het enige voorbehoud is dat men zich verwacht aan een grote promotieoorlog dit najaar. Die startte al enkele weken geleden met acties van Delhaize en Carrefour. Daar gaat Colruyt wel op moeten reageren, maar in principe is het daar wel goed voor gewapend”, aldus Van Rompaey.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.