Colgate-Palmolive, een toonaangevende tandpastafabrikant, heeft zijn prognoses voor de jaarwinst en de autonome omzet verhoogd na het verslaan van de ramingen voor het tweede kwartaal. De sterke vraag van het bedrijf naar zijn dure producten heeft de stijging gestimuleerd, met een organische omzet in het Latijns-Amerikaanse segment die met 18,8 procent is gestegen in het kwartaal, vergeleken met een stijging van 16 procent vorig jaar.
Verhoogde investeringen in reclame hebben het bedrijf ook geholpen om de toenemende concurrentie van goedkopere huismerken het hoofd te bieden. Bedrijven in verpakte consumptiegoederen zoals Colgate-Palmolive en Kimberly-Clark rapporteerden een stijging van de verkoopvolumes door een aanhoudende vraag, ondanks opeenvolgende prijsverhogingen.
Sterke vraag stimuleert groei
Hogere productprijzen hebben Colgate-Palmolive ook geholpen om de stijgende grondstof- en verpakkingskosten te compenseren, waardoor de brutowinstmarges tijdens het kwartaal met 280 basispunten stegen tot 60,6 procent. De CEO van het bedrijf, Noel Wallace, benadrukte het belang van investeren in merkgezondheid en schaalvergroting om groei op lange termijn te stimuleren.
Colgate-Palmolive verwacht een jaarlijkse winstgroei tussen 8 procent en 11 procent, in vergelijking met de eerdere prognose van midden tot hoge ‘single-digits’. Voor het hele jaar wordt een autonome omzetgroei verwacht tussen 6 procent en 8 procent, een stijging ten opzichte van de eerdere verwachting van 5 procent tot 7 procent.
Financiële prestaties
Het bedrijf boekte een aangepaste kwartaalwinst van 0,91 dollar per aandeel, waarmee de gemiddelde analistenraming van 0,87 dollar werd overtroffen. De netto-omzet van 5,06 dollar miljard versloeg ook de ramingen en steeg met 4,2 procent in het kwartaal. De aandelen van het bedrijf stegen ongeveer 1 procent in de voorbeurshandel.
Key Takeaways
– Colgate-Palmolive verhoogde de prognoses voor de jaarwinst en de autonome omzet na het verslaan van de ramingen voor het tweede kwartaal.
– De sterke vraag naar dure producten zorgde voor de stijging, waarbij de organische omzet in het Latijns-Amerikaanse segment met 18,8 procent steeg.
– Verhoogde investeringen in reclame hielpen de toenemende concurrentie van goedkopere huismerken tegen te gaan.