Coca-Cola wil Costa Coffee verkopen en zich meer concentreren op frisdranken


Key takeaways

  • Coca-Cola is van plan Costa Coffee te verkopen om zich te concentreren op haar kernactiviteiten in frisdranken.
  • Ondanks een omzet van 1,22 miljard pond (1,38 miljard euro) in 2023 hebben de prestaties van Costa Coffee niet aan de verwachtingen voldaan sinds het bedrijf in 2019 door Coca-Cola werd overgenomen.
  • Costa Coffee stelt wereldwijd ongeveer 35.000 mensen te werk en is sinds de oprichting in 1971 sterk gegroeid.

Coca-Cola overweegt naar verluidt om zijn koffieketen Costa Coffee te verkopen in een poging om zijn commerciële focus aan te scherpen en zich te concentreren op zijn kernaanbiedingen van frisdranken. Deze mogelijke verkoop volgt op de overname van Costa door Coca-Cola in 2019.

Costa Coffee heeft een aanzienlijke wereldwijde aanwezigheid, exploiteert honderden koffiewinkels over de hele wereld en behoudt een leidende positie op de internationale koffiemarkt. Op de website van het bedrijf staat dat het zich uitstrekt tot 50 landen, met meer dan 2700 coffeeshops in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en meer dan 1300 wereldwijd.

Ondermaatse prestaties

Costa Coffee heeft wereldwijd ongeveer 35.000 mensen in dienst, maar Coca-Cola gaf geen specifieke cijfers over de huidige winkelactiviteiten en het aantal werknemers. Uit financiële gegevens blijkt dat Costa in 2023 een omzet genereerde van 1,22 miljard pond (1,38 miljard euro), een stijging van 9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is echter lager dan de 1,3 miljard pond (1,5 miljard euro) in 2018, het jaar voor de overname door Coca-Cola.

Coca-Cola is al enige tijd bezig met het aanpakken van de ondermaatse prestaties van Costa Coffee. In een recente winstconferentie erkende CEO James Quincey dat het bedrijf de prestaties van Costa voortdurend beoordeelt en toonde hij interesse in het verkennen van nieuwe groeimogelijkheden in de koffiesector.

De aanwezigheid van Costa Coffee in België

De reis van Costa Coffee begon in 1971 toen de broers Sergio en Bruno Costa koffie in Italiaanse stijl in Londen introduceerden. Ze begonnen een kleine branderij in Fenchurch Street, gedreven door de wens om koffiebonen van de hoogste kwaliteit te kopen, een zoektocht die hun merk uiteindelijk tot een wereldwijde kracht maakte.

Het koffiemerk heeft ook zijn aanwezigheid in België uitgebreid en opende begin 2024 zijn eerste fysieke winkel in het station van Luik-Guillemins. Voorafgaand aan deze fysieke locatie waren de producten van Costa verkrijgbaar via verkoopautomaten en partnerschappen met verschillende etablissementen in Belgische steden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.