Coca-Cola boekt 6 procent omzetgroei dankzij prijsverhogingen


Key takeaways

  • Coca-Cola behaalde een organische omzetgroei van 6 procent in het derde kwartaal dankzij prijsverhogingen voor al haar producten.
  • Het bedrijf herschikte zijn bottelactiviteiten in Afrika en verkocht een belang van 75 procent aan Coca-Cola HBC AG voor 2,55 miljard dollar (2,2 miljard euro).
  • De nettowinst van Coca-Cola steeg met 30 procent en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten.

The Coca-Cola Company rapporteerde een autonome omzetstijging van 6 procent in het derde kwartaal tot 12,4 miljard dollar (10,9 miljard euro). Deze groei was voornamelijk te danken aan prijsverhogingen die tijdens de periode werden doorgevoerd. Analisten ondervraagd door FactSet hadden dit resultaat verwacht. Terwijl de volumes per krat over het geheel genomen met 1 procent stegen, liepen de regionale prestaties uiteen. Noord-Amerika en Latijns-Amerika bleven gelijk, Azië daalde met 1 procent en Europa, het Midden-Oosten en Afrika stegen met 4 procent.

Prijsverhogingen stimuleren omzetgroei

Prijsverhogingen speelden een belangrijke rol in de omzetgroei, waarbij Coca-Cola een stijging van 6 procent toepaste op al haar producten. In het bijzonder presteerde Coca-Cola Zero Sugar het beste, met een stijging van 14 procent in het aantal kratten wereldwijd. Diet Coke en Coca-Cola groeiden ook, met een verkoopstijging van 2 procent. Andere drankencategorieën zoals water, sportdranken, koffie en thee zagen een gezamenlijke volumestijging van 3 procent. Daarentegen daalden de volumes van zuivelproducten en sappen met 3 procent.

De nettowinst van Coca-Cola steeg met 30 procent tot 3,69 miljard dollar (3,2 miljard euro). Na correctie voor bijzondere posten verdiende het bedrijf 82 cent per aandeel (0,7 euro), waarmee de prognose van analisten van 78 cent (0,7 euro) werd overtroffen. In een strategische zet kondigde Coca-Cola de reorganisatie van haar bottelactiviteiten in Afrika aan.

Coca-Cola verkoopt meerderheidsbelang in Afrikaanse bottelaar

Coca-Cola en Gutsche Family Investments, een Zuid-Afrikaanse participatiemaatschappij, zijn overeengekomen om een meerderheidsbelang van 75 procent in Coca-Cola Beverages Africa te verkopen aan Coca-Cola HBC AG, een belangrijke Zwitserse bottelaar van het bedrijf. De transactie wordt gewaardeerd op 2,55 miljard dollar (2,2 miljard euro) en stelt Coca-Cola in staat om een belang van 25 procent in Coca-Cola Beverages Africa te behouden.

Coca-Cola Beverages Africa, de grootste bottelaar van het continent, is actief in 14 landen en is goed voor 40 procent van het productvolume van Coke in Afrika. Coca-Cola HBC, dat al actief is in 29 landen in Europa en Afrika, waaronder Nigeria en Egypte, zal met deze overname haar bereik vergroten. De transacties zullen naar verwachting eind 2026 afgerond zijn. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.