Met de oprichting van Circuit besloten Alex Esposito en James Mirras de tegenovergestelde koers van Uber of Lyft te volgen. Ze ontwikkelden een microtransportoplossing die milieuvriendelijker, sociaal rechtvaardig en vooral gratis is.
In 2011 merkten Alex Esposito en James Mirras op dat hun kleine geboortestad, East Hampton, elke zomer ernstige verkeers- en parkeerproblemen ondervond. De badplaats werd telkens overspoeld door de vele toeristen uit de regio. De twee digitale specialisten, die destijds respectievelijk voor Accenture en Morgan Stanley werkten, sloegen aan het denken.
Een paar jaar later rijpt de vrucht van hun reflectie en ze richten ze de start-up Circuit op. Het doel: congestieproblemen in stadscentra en de negatieve impact daarvan op het milieu verhelpen.
Anti-Uber
De twee ondernemers negeerden het bedrijfsmodel van zwaargewichten zoals Uber of Lyft en kozen voor een partnerschap met de gemeenten. Circuit is minder storend voor de transportsector en is ook meer maatschappelijk verantwoord tegenover chauffeurs. Zij werken niet als zelfstandigen, maar zijn werknemers in dienst van de partnersteden. En wat de voertuigen betreft: die zijn 100 procent elektrisch.
Circuit richt zich op de ‘eerste en laatste mijl’. De service biedt reizen van maximaal 2 à 3 kilometer aan en zijn complementair met het aanbod van openbaar vervoer in een goed afgebakend gebied. ‘Het idee om drie bussen te hebben die 25 passagiers vervoeren, is vreselijk ineffectief. Waarom 3 rupsen als we 20 mieren kunnen hebben?’ Dat zegt Alex Esposito in 2017.
Om inkomsten te krijgen, bedekt Circuit zijn voertuigen met reclameboodschappen.
Meer dan een miljoen reizen
Het resultaat is een gratis carpooloplossing, gericht op microtransit en met de ambitie om ‘de stad nieuw leven in te blazen dankzij een elektrische dienst op aanvraag’.
Circuit beschikt nu over een vloot van ongeveer 140 elektrische voertuigen, verdeeld over ongeveer 20 verschillende locaties. De start-up heeft al meer dan één miljoen ritten aangeboden. Er zijn ook bijna 150 chauffeurs in dienst bij de partnergemeenten.