Chinese vraag stuwt BMW naar een ronkend derde kwartaal

De sterke vraag in China, en in mindere mate in Europa, boost de verkoopcijfers van BMW met 8,6 procent tussen juli en september, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

BMW Group verkocht de afgelopen drie maanden 675.680 voertuigen. Dat liet de Duitse automaker op woensdag weten bij de bekendmaking van zijn kwartaalresultaten.

Daarbij verbleekt de prestatie van het vorige kwartaal in het niets. In die periode kelderden de verkoopcijfers van de groep, die de merken BMW, Mini en Rolls Royces onder zijn vleugels heeft, omdat de Duitse autosector te lijden had onder de coronacrisis.

De goede verkoop van de voorbije maanden heeft de coronaverliezen echter nog niet uitgewist. In totaal hinken de omzetcijfers van 2020 nog 12,5 procent achterop in verhouding tot dezelfde periode (januari-september) vorig jaar.

De vraag in China was een belangrijke motor in het derde kwartaal, met een omzetstijging van 31,1 procent op Chinese markt. Daar leverde de Duitse groep in totaal 230.612 auto’s. BMW zag ook een stijging van 7,1 procent in Europa, waar 275.618 auto’s werden verkocht.

In de VS daarentegen, waar de besmettingsgraad nog steeds de pan uit swingt, liep de verkoop met 15,7 procent terug.

Vlaggenschipmerk BMW was de sterkste stijger. De omzet deed er bijna 10 procent bij, wereldwijd reden er bijna 600.000 BMW’s de verkoopzaal uit.

Opvallend: elektrische auto’s bleken zeer in trek. De totale verkoop van de elektrische modellen over alle merken van de BMW Group heen, steeg met 46,6 procent in het derde kwartaal.

Meer