Chinese robotaxibedrijven breiden internationaal uit met focus op winstgevendheid


Key takeaways

  • Chinese robotaxibedrijven geven voorrang aan winstgevendheid boven marktaandeel en breiden internationaal uit via partnerschappen met Uber.
  • Baidu’s Apollo Go meldt winstgevend te zijn in Wuhan dankzij een groot aantal bestuurders en rendabele elektrische voertuigen.
  • De omvang van de vloot wordt een belangrijke differentiator.

De industrie voor autonoom rijden beleeft momenteel aanzienlijk momentum, en leidinggevenden geloven dat het keerpunt nabij is. Robin Li, CEO van Baidu, stelt dat de positieve feedback uit experimenten met autonoom rijden de wettelijke goedkeuringen versnelt. Dit optimisme wordt gedeeld door Nvidia-CEO Jensen Huang en Xpeng-co-voorzitter Brian Gu, die sneller dan verwacht technologische vooruitgang hebben waargenomen.

Internationale uitbreiding

Chinese robotaxibedrijven breiden agressief internationaal uit, met als doel een winstgevend bedrijfsmodel op te bouwen in plaats van alleen marktaandeel te veroveren. In de afgelopen 18 maanden zijn Baidu, Pony.ai en WeRide partnerschappen aangegaan met Uber, waardoor gebruikers op specifieke locaties, te beginnen in het Midden-Oosten, robottaxi’s kunnen bestellen via de app. Die samenwerkingen worden beschouwd als cruciaal voor succes, omdat ze de efficiëntie verhogen en bedrijven sneller winstgevend maken.

Apollo Go

Baidu’s Apollo Go meldt sinds eind vorig jaar winstgevend te zijn per voertuig in Wuhan, waar meer dan 1.000 voertuigen zijn ingezet. De winstgevendheid wordt toegeschreven aan ritten met taxitarieven die 30 procent lager liggen dan in Peking of Shanghai. Daarnaast heeft Baidu zijn eigen elektrische robottaxi’s ontwikkeld, waardoor de operationele kosten met 50 procent dalen.

Volgens Halton Niu, directeur van de overzeese activiteiten van Apollo Go, speelt schaalgrootte een cruciale rol in de winstgevendheid. Hij geeft aan dat een grootschalige uitrol over grotere gebieden noodzakelijk is om voldoende inkomsten te genereren.

Amerikaanse concurrenten

In tegenstelling tot Chinese bedrijven richten Amerikaanse concurrenten zoals Waymo, Tesla en Amazons Zoox zich vooral op uitbreiding binnen de Verenigde Staten. Waymo beschikt over meer dan 2.500 voertuigen en breidt snel uit, terwijl Tesla onlangs is begonnen met het testen van robotaxi’s in Texas en een licentie heeft gekregen om in Arizona te opereren. Zoox versnelt eveneens zijn expansie, maar heeft zijn internationale plannen nog niet bekendgemaakt.

Midden-Oosten

De Chinese start-up WeRide kreeg onlangs een vergunning om kosten in rekening te brengen voor volledig bestuurdersloze robottaxiritten in Abu Dhabi, met de verwachting dat het verwijderen van menselijk personeel de winstgevendheid per voertuig zal verhogen. Pony.ai streeft ernaar die mijlpaal eind dit jaar of begin volgend jaar te bereiken.

De omvang van de vloot wordt een belangrijk onderscheidend kenmerk. Pony.ai is van plan tegen 2028 1.000 robotaxi’s in het Midden-Oosten in te zetten, terwijl WeRide mikt op 1.000 tegen het einde van volgend jaar. Apollo Go beschikt momenteel over ongeveer honderd robottaxi’s in Abu Dhabi en Dubai en wil zijn vloot in de komende maanden verdubbelen.

Ondanks deze eerste vooruitgang blijft de race om robotaxi’s onzeker, aangezien grootschalige toepassing nog moet plaatsvinden. De dekking blijft beperkt, zelfs in China, waar robotaxi’s alleen in aangewezen gebieden rijden.

Veiligheid

Veiligheid blijft een belangrijke factor voor wettelijke goedkeuring, en geen van de exploitanten heeft melding gemaakt van dodelijke ongevallen of ernstige verwondingen veroorzaakt door hun robotaxi’s. Apollo Go en Waymo wijzen op het lage aantal incidenten als bewijs van de veiligheid. China zal naar verwachting zijn steun voor de nationale ontwikkeling van robotaxi’s verder versterken.

Het aantal robotaxi’s op de Chinese wegen zou tussen het einde van dit jaar en 2026 kunnen stijgen van enkele duizenden naar tienduizenden, waardoor exploitanten nog meer mogelijkheden krijgen om hun concepten te bewijzen. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.