Autobanden ‘Made in China’ winnen marktaandeel in Europa. Uit een studie die in 2019 werd gepubliceerd door ‘Tire Business’ blijkt dat Chinese banden goed zijn voor 23 procent van de Europese markt, vergeleken met 4 procent bij de millenniumwissel. In de markt voor vrachtwagenbanden is het Chinese marktaandeel ondertussen zelfs tot 35 procent gestegen.
De gevolgen voor de Europese bandenindustrie zijn brutaal. Vorige week kondigde het Amerikaanse Bridgestone nog aan een productiesite in het Franse Béthune te zullen sluiten. 863 jobs zouden daarbij verdwijnen.
Chinese banden zijn de helft goedkoper
De reden moet niet ver worden gezocht. Chinese banden zijn in vergelijking net hun westerse concurrenten zowat de helft goedkoper. In de Franse zondagskrant Le Journal du Dimanche zeggen experts nochtans dat hun kwaliteit abominabel is. Zo heeft een Chinese autoband bij regenweer 40 meter nodig om een voertuig dat tegen 50 km/uur rijdt af te remmen. Een band van Bridgestone of Michelin doet dat op 20 meter.
Dankzij de gunstige wisselkoers van de Chinese yuan tegenover de euro, de daling van grondstoffenprijzen en de sociale dumping in Aziatische fabrieken hebben Chinese producenten een explosief cocktail in handen gekregen.
Eerste producent van banden wereldwijd, met slechts 1 bedrijf in top 10
China is met 35 procent van de wereldproductie nu de eerste producent van autobanden wereldwijd. Opmerkelijk genoeg behoort geen enkele Chinese producent (met verwesterde namen als Antares, Atlas, Sunny of Goodride) tot de globale top 10. Eén uitzondering niet te na gesproken. Dat is Pirelli, dat in 2015 in handen van het staatsbedrijf ChemChina kwam. Mits een zeer voordelige lening van de Chinese staat uiteraard.
Nadat de Chinezen tussen 2004 en 2008 ruim 29 procent van de Amerikaanse markt in handen hadden gekregen, legden eerst de regering Obama en daarna de regering Trump antidumpingtaksen op, die ondertussen tot 80% oplopen. Dat heeft het bloeden gestopt. In totaal zijn in de VS nu 700 antidumping- en antisubsidiemaatregelen van kracht.
De EU beschermt zijn markt een pak minder efficiënt, met een honderdtal van die maatregelen. China speelt – zoals gewoonlijk – het spel niet eerlijk. Het goedkope bandenmerk Mazzini (39 euro per band) wordt via internet aan de man gebracht onder het label ‘Made in Italia’. Maar die banden worden gewoon in de voorsteden van Shangai geproduceerd. Verder worden antidumpingwetten overtreden door semi-afgewerkte banden eerst naar Thailand en Vietnam te exporteren. Of door fabrieken te openen in Servië, waar arbeiders 3,7 keer minder verdienen dan in de EU.