2 Chinese merken gaan Apple aanvallen op Amerikaanse markt

De Chinese groepen Huawei en Xiaomi willen hun duurdere smartphones in de toekomst ook in de Verenigde Staten op de markt brengen. Daarvoor werden met de Amerikaanse operatoren Verizon en AT&T akkoorden gesloten. Dat zegt Rayna Hollander, analiste bij Business Insider.

Huawei en Xiaomi konden ook zonder activiteit op de Amerikaanse markt een plaats bij de vijf grootste smartphone-verkopers ter wereld veroveren. Door contracten met Amerikaanse operatoren zullen beide Chinese merken volgens Hollander hun wereldwijd aandeel dan ook nog verder kunnen opvoeren. De analiste ziet twee redenen waarom Huawei en Xiaomi de Amerikaanse markt viseren. “Een directe samenwerking met Amerikaanse operatoren garandeert succes,” betoogt Rayna Hollander. “Huawei doet al beroep op partners zoals Amazon, Walmart en andere retailers om zijn goedkopere apparaten in de Verenigde Staten te verkopen. Xiaomi maakt van diezelfde kanalen gebruik om andere geconnecteerde apparaten op de Amerikaanse markt te distribueren.” “Door een partnership met telecomoperatoren – het belangrijkste distributiekanaal voor smartphones in de Verenigde Staten – kan echter gerekend worden op een verdere uitbouw van hun positie op de Amerikaanse markt.”

Prijs

“Chinese smartphone-verkopers hebben eerder al succes op de Amerikaanse markt kunnen laten optekenen,” benadrukt Hollander. “Een voorbeeld is ZTE Corporation, dat vorig jaar in samenwerking met AT&T zijn model Axon op de Amerikaanse markt introduceerde.” “Het bedrijf liet tijdens het derde kwartaal van dit jaar op de Amerikaanse smartphone-markt een aandeel van 11,6 procent optekenen. Daarmee is ZTE de vierde grootste smartphone-verkoper in de Verenigde Staten. Tijdens het derde kwartaal vorig jaar had het bedrijf nog een Amerikaans marktaandeel van 9 procent.” De analiste benadrukt wel dat de introductie van Huawei en Xiaomi op de Amerikaanse markt vooral voor Apple slecht nieuws zou kunnen zijn. Apple is in de Verenigde Staten de grootste verkoper van smartphones. Het bedrijf kon daarbij tijdens het derde kwartaal van dit jaar rekenen op een marktaandeel van 30 procent. Samsung en LG Electronics volgen met respectievelijke aandelen van 25 procent en 15 procent. “Huawei en Xiaomi kunnen de hogere kwaliteitsnormen van het premium-segment echter tegen een significant lagere prijs aanbieden,” beklemtoont Hollander. “Chinese producten kunnen voor de iPhone van Apple dan grote concurrenten worden.”

Saturatie

Wel meent de analiste dat het niet gemakkelijk zal zijn om de positie van Apple in de Verenigde Staten aan het wankelen te brengen. “De Amerikaanse smartphone-markt kent een duidelijke saturatie,” meent Hollander. “Een nieuwkomer zal dan ook niet gemakkelijk op korte termijn tot grote verschuivingen leiden.” “Door de grote saturatie komt de groei op de Amerikaanse markt vooral van gebruikers die tot een upgrade van hun apparatuur beslissen. Het aandeel van nieuwe consumenten blijft beperkt. Bovendien heeft Apple met zijn besturingssysteem iOs een ecosysteem gecreëerd dat door de consument niet gemakkelijk wordt verlaten.” “Xiaomi en Huawei maken gebruik van het besturingssysteem Android, dat wellicht niet in staat zal zijn gebruikers van het Apple-ecosysteem los te weken,” zegt Rayna Hollander nog. “Xiaomi heeft in de Verenigde Staten al een ecosysteem met geconnecteerde apparaten ontplooid. Het bedrijf heeft misschien dan ook een iets grotere kans van slagen.” Huawei en Xiaomi zouden volgend jaar de Amerikaanse markt willen betreden. (mah)