China wordt voor de constructeurs van elektrische wagens een sterke groeimarkt, maar dit wil niet zeggen dat het land ook voor de westerse autobouwers een belangrijk wingewest kan worden. Dat blijkt uit cijfers van de China Passenger Car Association. Volgens vele waarnemers beantwoorden de westerse modellen, die vaak ook tegen een hogere prijs op de markt worden gebracht, onvoldoende aan de behoeften en verwachtingen van de Chinese klant.
“Grote westerse constructeurs zoals General Motors en Volkswagen blijken op de Chinese markt voor elektrische wagens niet tegen hun lokale concurrenten te kunnen opboksen”, merkt het persbureau Reuters op.
“Nochtans is China voor vele westerse constructeurs van elektrische en autonome wagens een cruciale groeimarkt. Een groot aantal Chinese consumenten neemt echter bij de aankoop van een elektrische wagen een buitenlands merk amper in overweging.”
Tesla
De verkoop van elektrische wagens kent in China een sterke groei. Tijdens de eerste vier maanden van dit jaar werden in China 1,49 miljoen elektrische wagens verkocht. Dat betekende meer dan een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Duurzame technologieën vertegenwoordigden 23 procent van de totale Chinese automarkt, die door een sterke daling van de vraag naar auto’s met verbrandingsmotoren in het algemeen een inkrimping met 12 procent liet optekenen.
Bij de verkoop van elektrische wagens slaagde geen enkel buitenlands merk zich in de top tien te rangschikken, op uitzondering van Tesla, dat op een derde plaats eindigde. Alle andere topposities worden opgeëist door Chinese merken. Marktleider was Byd met een verkoop van ongeveer 390.000 exemplaren. Dat is ruimschoots drie keer meer dan Tesla.
Buitenlandse merken staan volgens lokale waarnemers echter ver van de levensstijl van de Chinese consument, die vooral op digitale en geconnecteerde technologieën is gericht. Dat betekent een belangrijke ommekeer tegenover de voorbije decennia.
Sinds de jaren negentig van de voorbije eeuw werd de Chinese autoverkoop immers grotendeels gedomineerd door buitenlandse merken, die meestal op een gemeenschappelijk marktaandeel tussen 60 procent en 70 procent konden rekenen.
Over de eerste vier maanden van dit jaar was dat aandeel echter tot 52 procent teruggevallen. Tijdens de maand april hadden de buitenlandse automerken nog een gezamenlijk aandeel van 43 procent op de Chinese automarkt.
“Op deze manier dreigen een aantal buitenlandse merken binnen een periode van drie tot vijf jaar uit de Chinese markt te zullen verdwijnen”, benadrukte Makoto Uchida, chief executive of Nissan, in een commentaar op de cijfers.
“De lokale merken worden steeds sterker. De kwaliteit van de Chinese elektrische wagens heeft een snelle verbetering laten optekenen. In een aantal gevallen konden zelfs over een periode van enkele maanden sterke vorderingen worden gemeld.”
“Er zal in China een grote transformatie plaatsvinden”, stipte Uchida daarbij aan. “We moeten de situatie nauwlettend in de gaten houden. Autofabrikanten zullen behendig moeten zijn in het ontwerp, de ontwikkeling en de lancering van nieuwe modellen. Wie te traag reageert, dreigt achter te blijven.”
Smartphones op vier wielen
Ook Bill Russo, topman van consulent Automobility uit Shanghai, betoogde dat de wereldwijde merken snel zullen moeten handelen. “Elektrische wagens vertegenwoordigen op de Chinese automarkt de enige groeisector”, beklemtoonde hij. “Maar op die markt hebben de buitenlandse merken slechts een aandeel van minder dan 20 procent. Chinese merken lijken de race te zullen winnen.”
“De verschuiving van consumenten naar wagens die in wezen smartphones op vier wielen zijn, blijkt onomkeerbaar. De consument vraagt een gebruikersgerichte digitale ervaring met een focus op interfaces, connectiviteit en applicaties. De traditionele autofabrikanten blijken moeilijkheden te ervaren om die trend te volgen.”
“Een belangrijke bekommernis voor buitenlandse merken is dat hun nieuwe elektrische wagens meer voor de Amerikaanse en Europese markt zijn ontworpen. Daarbij is een sterkere nadruk gelegd op prestaties en duurzaamheid.”
“Maar snelheid is in China onrealistisch. In het merendeel van de grote Chinese steden is het verkeer immers zo druk dat op de meeste dagen snelheden van 60 kilometer per uur een absoluut maximum zijn.”
Volgens een aantal analisten zullen buitenlandse merken in China een formule moeten vinden om zich populair te maken bij grootstedelijke consumenten die over een aanzienlijke besteedbaar inkomen beschikken.