China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) start een onderzoek naar de haalbaarheid van maglev-treinen die een snelheid van 600 kilometer per uur kunnen realiseren. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt.
Indien de plannen kunnen worden gerealiseerd, zou China de snelste treindienst van de wereld kunnen aanbieden. Het concern zegt voor het project een proeflijn met een lengte van vijf kilometer te zullen bouwen. Het project zal worden geleid door CRRC Qingdao Sifang, één van de drie Chinese constructeurs van hogesnelheidstreinen. Daarnaast zal China Railway ook maglev-treinen met snelheden tot 200 kilometer per uur bouwen in de fabrieken van CRRC Zhuzhou Electric Locomotive in de provincie Hunan. “De realisatie van deze twee projecten moet China de technologie leveren voor een nieuwe generatie maglev-treinen met middelgrote tot hoge snelheden die in de hele wereld kunnen worden ingezet,” zegt Sun Bangcheng, onderdirecteur projectontwikkeling bij China Railway Rolling Stock.
Shanghai
In totaal zal de realisatie van de projecten een investering vergen van 3,22 miljard yuan of 476 miljoen dollar vergen. De Chinese regering zou een budget van 433 miljoen yuan ter beschikking stellen. Het saldo wordt door China Railway gefinancierd. “In vergelijking met andere types van stedelijk treinvervoer, kunnen maglev-treinen niet alleen hoge snelheden halen, maar ze veroorzaken ook veel minder geluidsoverlast,” benadrukt Sun Bangcheng. “Er is immers geen rechtstreeks contact tussen de trein en de bedding, aangezien de maglev enkele centimeter boven het spoor zweeft.” In Shanghai werd veertien jaar geleden de eerste maglev-lijn van de wereld – tussen het metrostation Longyang in het stadscentrum en Pudong International Airport – opgestart. China heeft de voorbije jaren zijn netwerk hogesnelheidstreinen gevoelig uitgebreid. Het netwerk heeft inmiddels een lengte van meer dan 20.000 kilometer. Daarmee heeft China het grootste spoornet voor hogesnelheidstreinen ter wereld. In mei dit jaar werd in de stad Changsha een eerste maglev-trein van exclusief Chinese makelij in dienst genomen.(mah)