De Chinese bedrijven rapporteren voor de maand oktober allemaal recordverkopen. In tegenstelling tot Tesla, dat zijn prijzen opnieuw heeft verlaagd om de verkoop op te krikken.
In het nieuws. De Chinese elektrische autofabrikanten Xpeng en Li Auto beleven een bloeiende periode. Beide bedrijven hebben onlangs hun maandelijkse resultaten gepresenteerd. Die zijn uitstekend.
Een sector in volle bloei
- Xpeng meldde vorige maand de levering van 20.002 auto’s. Een positieve prestatie in vergelijking met een ietwat teleurstellende maand ervoor. Het bedrijf heeft recentelijk zijn vooruitgang op het gebied van autonoom rijden benadrukt, een aspect dat tot nu toe voornamelijk geassocieerd werd met Tesla.
- In oktober rapporteerde Li Auto de levering van 40.422 voertuigen. Belangrijk om te vermelden is dat deze voertuigen hybride zijn en niet uitsluitend elektrisch, zoals door CNBC wordt opgemerkt.
- Nio heeft aangekondigd dat ze in oktober 16.074 auto’s heeft afgeleverd, een lichte stijging ten opzichte van de vorige maand, maar nog steeds lager dan de 20.462 voertuigleveringen die in juli werden gemeld.
- Marktleider blijft BYD, die in oktober 165.505 volledig elektrische personenauto’s heeft verkocht en bijna evenveel hybride voertuigen. De Chinese fabrikant verwacht dit jaar een nettowinst van 1,5 miljard dollar.
- Kleinere Chinese elektrische automerken, zoals Zeekr en Aito, zagen ook een stijging van hun verkoopcijfers in oktober.
Tesla heeft het moeilijker
Ondertussen heeft Tesla, de marktleider op dit gebied, het wat moeilijker. Het Amerikaanse bedrijf heeft de cijfers voor oktober nog niet vrijgegeven, maar begin deze maand was Tesla niet zeker dat zijn doel, om tegen het einde van dit jaar 1,8 miljoen auto’s af te leveren, zou gehaald worden.
- Elon Musk stimuleert de verkoop van auto’s regelmatig met prijsverlagingen, wat wordt weerspiegeld in de reële winsten van het bedrijf.
- Ook Stellantis is een prijzenoorlog begonnen. Ondertussen heeft Volkswagen, de grootste Europese autofabrikant, de voorbije weken een daling van bijna 50% in de verkoop van elektrische auto’s in Europa geïncasseerd.
- De Europese Unie verdenkt Chinese fabrikanten er meer dan eens van te profiteren van verborgen subsidies. “We begrijpen niet echt hoe ze aan deze prijzen komen”, zie de Belgische EU-commissaris voor Justitie en Mededinging, Didier Reynders, vorige maand nog. De EU overweegt dan ook protectionistische maatregelen in te voeren tegen Chinese auto’s. (ddw)