De 5 jaar oude Chinese elektrische autofabrikant Li Auto heeft op donderdag een uitstekende eerste indruk achtergelaten. Het haalde 1,1 miljard dollar op.
De eerste dag op de Nasdaq ging prima voor Li Auto. De elektrische suv-bouwer mikt op een groeiende Chinese middenklasse die slimmere en grotere auto’s wil. Het eerste model van Li Auto, verkocht aan de gesubsidieerde prijs van net geen 40.000 euro, heeft zes zitplaatsen. Hij rolde van de band op het einde van 2019.
Marktwaarde 10 miljard
Voor zijn beursdebuut zette Li Auto de prijs op 11,5 dollar per aandeel. Dat geeft het een marktwaarde van 10 miljard dollar. Het haalde ook nog 380 miljoen dollar op in een private aandeelverkoop bij bestaande investeerders. Kort na de bel was het aandeel al 16,5 dollar waard.
De Chinezen van Li Auto zijn net een beetje sneller dan de rechstreekse concurrentie. Xpeng, een andere ev-bouwer uit China, is een jaartje ouder maar moet nog de eerste stappen op de beursvloer zetten. Een maand geleden meldde de South China Morning Post dat de beursgang imminent is.
Het jaar van EV
De interesse in elektrische auto’s valt op dit moment niet bij te houden. Tesla laat hallucinante cijfers optekenen en het Chinese Nio doet het ook uitstekend op de beurs. Zeker die laatste kan op de Chinese markten Li Auto het vuur aan de schenen leggen.