Chinese consumenteninflatie bereikt hoogste punt in twee jaar


Key takeaways

  • De consumenteninflatie in China bereikte in november met 0,7 procent het hoogste niveau in twee jaar.
  • De prijzen van geproduceerde goederen in China bleven dalen, waarbij de PPI in november met 2,2 procent j-o-j daalde.
  • De verandering in de CPI was voornamelijk te wijten aan hogere voedselprijzen en seizoensgebonden dalingen in de dienstenprijzen.

De inflatie van de consumentenprijzen in China bereikte in november het hoogste niveau in bijna twee jaar, terwijl de fabrieksprijzen hun neerwaartse trend voortzetten.

Volgens officiële gegevens die woensdag door het Nationaal Bureau voor de Statistiek (NBS) zijn vrijgegeven, is de consumentenprijsindex (CPI) van het land met 0,7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit volgt op een stijging van 0,2 procent in oktober en is het hoogste niveau sinds februari vorig jaar.

Drijvers van de verandering

Op maandbasis daalde de Chinese CPI in november met 0,1 procent, vergeleken met een stijging van 0,2 procent in oktober. Die verandering is vooral te wijten aan de overgang van dalende naar stijgende voedselprijzen op jaarbasis en seizoensgebonden dalingen van de dienstenprijzen.

Uit de gegevens van de NBS bleek ook dat de kern-CPI, die schommelingen in de voedsel- en energieprijzen uitsluit om de dynamiek van vraag en aanbod nauwkeuriger weer te geven, in november onveranderd bleef op 1,2 procent jaar-op-jaar groei, in lijn met het cijfer van oktober.

PPI daling verergert

Ondertussen vertoonde de Chinese Producentenprijsindex (PPI), die de fabrieksprijzen weergeeft, een grotere daling met 2,2 procent j-o-j in november. Dit is een uitbreiding van de daling van 2,1 procent in oktober. De PPI vertoonde in november een opvallende maand-op-maand stijging van 0,1 procent, een afspiegeling van het cijfer van oktober. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.