Op Pudong International Airport in Shanghai heeft de Chinese vliegtuigbouwer Commercial Aircraft Corporation (Comac) een derde proefvlucht met zijn commerciële vliegtuigtype C919 georganiseerd.
Daarmee komt de C919 een stap dichter bij een officiële vergunning die het toestel zou toelaten commerciële vluchten uit te voeren. Met het toestel wil Comac niet alleen Chinese maatschappijen bevoorraden, maar bedoeling is ook om op de internationale markt een grotere concurrentie te creëren voor marktleiders Boeing en Airbus. De C919 kan 168 passagiers vervoeren en heeft een bereik van 5.555 kilometer. Daarmee kan het toestel vooral een concurrent worden van de B737 van Boeing en de A320 van Airbus. Volgens Comac zijn voor de levering van het toestel al 730 orders ontvangen, verdeeld over 27 klanten. Die bestellingen zijn voorlopig nagenoeg exclusief afkomstig van Chinese maatschappijen.
Nationale droom
De nationale luchtvaartsector biedt Comac echter al een gigantisch afzetgebied. Volgens berekeningen van de Amerikaanse constructeur Boeing moet China de volgende twintig jaar ongeveer 6.330 lijnvliegtuigen kopen. De omvang van de totale Chinese vloot zal tijdens die periode volgens de Amerikaanse groep een verdrievoudiging kennen. Geraamd wordt dat de leveringen van de C919 begin volgend decennium van start zullen gaan. Comac doet bij de tests met het type beroep op zes verschillende vliegtuigen. De vluchten worden uitgevoerd in Shanghai, Xian en Dongying. “De ontwikkeling van een eigen passagiersvliegtuig is een onderdeel van de Chinese droom”, aldus woordvoerders van Comac. “Het project weerspiegelt de behoeften die door de sterke groei van de Chinese economie worden geëist en is een teken van de snelle ontwikkeling van de nationale burgerluchtvaart.” De luchtvaartindustrie wordt volgens de Chinese overheid ook bestempeld als een dragende kracht van de industriële modernisering van het land. Er zijn ook plannen om in samenwerking met Rusland een groot intercontinentaal toestel te bouwen. (mah)