Key takeaways
- Chinese bedrijven, zoals EHang, willen korte vluchten gaan maken door de steden met passagiersdrones.
- De Chinese overheid ondersteunt de “laagvliegeconomie” door middel van licenties en financiële prikkels voor drones.
- In Wuhan worden bestuurderloze taxi’s geïntroduceerd via een proefprogramma met ongeveer 400 voertuigen.
Chinese bedrijven zijn actief bezig met de ontwikkeling van pilootloze passagiersdrones en autonome taxi’s. EHang, een bedrijf dat streeft naar commerciële goedkeuring, wil korte vluchten door de stad Guangzhou lanceren. Hun vicepresident, He Tianxing, ziet een toekomst voor zich waarin steden “reizen op lage hoogte” integreren, waardoor stedelijke landschappen veranderen.
De EH216-S drone met twee zitplaatsen van EHang kan vluchten van 25 minuten maken op vooraf bepaalde routes en werkt zonder piloot aan boord. De Chinese overheid ondersteunt deze “laagvliegeconomie” actief en moedigt bedrijven aan om drones te gebruiken voor passagiers- en bezorgdiensten op hoogtes tot 1000 meter door middel van licenties en financiële prikkels.
Vervoer zonder piloot
In Wuhan worden bestuurdersloze taxi’s geïntroduceerd via een proefprogramma met ongeveer 400 voertuigen, met als doel om uit te breiden naar meer dan 1000 voertuigen. Passagiers kunnen deze autonome voertuigen oproepen via een smartphone-app en binnen enkele minuten arriveren. Zodra een pincode is ingevoerd, navigeert het voertuig hen naar hun bestemming zonder menselijke chauffeur.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!