Chinese e-auto’s veroveren Europese markt in sneltempo: “Straks komen alle auto’s uit China”

Chinese e-auto’s veroveren Europese markt in sneltempo: “Straks komen alle auto’s uit China”
BYD au dernier salon de l’automobile de Bruxelles – Getty Images

Het Chinese e-automerk BYD opent volgende maand een showroom op de Kortrijksesteenweg in Sint-Martens-Latem, de bekende baan voor premiumwagens. Dat illustreert de razendsnelle opmars van Chinese wagens in Europa.

In het nieuws: Na de zopas geopende showroom op de Turnhoutsebaan in Wijnegem voor de Antwerpse markt, opent BYD volgende maand ook een nagelnieuwe showroom in Sint-Martens-Latem voor de Oost-Vlaamse markt.

Waarom dit van belang is: BYD is niet zomaar een autobouwer, maar de grootste fabrikant van elektrische voertuigen ter wereld. Het Chinese bedrijf neemt in Europa de handschoen op tegen het Amerikaanse Tesla en de Europese premiummerken.

Het offensief: De opmars uit zich niet alleen in nieuwe verkooppunten, maar ook in bijkomende modellen. Na de eerdere lancering van de modellen Tang, Han en Atto 3 kondigde BYD aan de komende maanden twee bijkomende modellen, de Dolphin en de Seal, aan zijn Europese aanbod toe te voegen. Dat brengt het aanbod op vijf.

“Alle auto’s uit China”

Het bredere plaatje: Kredietverzekeraar Allianz Trade spreekt in een analyse over een “herdefiniëring van de auto-industrie”.

  • Of de Europese automobilisten volledig naar Chinese merken zullen overschakelen, is nog een open vraag. Maar wat volgens Allianz Trade wel waarschijnlijk wordt, is dat alle auto’s op de Europese wegen van Chinese makelij zullen zijn.
  • “Straks komen alle auto’s uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk, geproduceerd op Chinese bodem. Ze voldoen aan alle Europese eisen. Europa gaat de komende jaren massaal overschakelen op auto’s die in China gemaakt zijn”, zegt Johan Geeroms, directeur bij Allianz Trade.
  • Omgekeerd wijzen de recentste statistieken erop dat Europese merken het moeilijker krijgen op de Chinese markt, waar de autokopers almaar meer voor lokale merken kiezen.

De impact: Het hele Europese ecosysteem rond de fabricage van auto’s wordt herschikt, voorspelt de kredietverzekeraar. Dat is niet alleen voor de autofabrikanten zelf een directe bedreiging maar ook voor het enorme netwerk aan bedrijven om de autofabrikanten heen.

  • De autohandel heeft de afgelopen tien jaar elk jaar tussen de 70 en 110 miljard euro aan handelsoverschot opgeleverd voor de Europese economie, becijferde Allianz Trade.
  • Geeroms: “Het is nu nog zo dat vier op vijf verkochte auto’s in Europa, ook hier worden geassembleerd. Dat verdwijnt nu voor een groot deel.”
  • De impact op de Europese auto-industrie – en de Europese economie – kan enorm zijn. Europese autofabrikanten kunnen volgens Geeroms tegen 2030 gezamenlijk meer dan 7 miljard euro aan jaarlijkse nettowinst verliezen.

Het tegenoffensief: In de grote autoproducerende landen Frankrijk en Duitsland wordt hard nagedacht over hoe de Chinese opmars gestuit kan worden.

  • Geeroms: “Dan moet je denken aan handelsvoorwaarden. Ook zouden beleidsmakers moeten proberen de assemblage in de EU te houden. Daarnaast is het belangrijk om als EU substantieel te investeren in batterijtechnologie en lithium voor eigen gebruik te produceren.”
  • Frankrijk denkt er dan weer aan de premies voor elektrische wagens alleen voor auto’s made in France te reserveren, waardoor BYD en Tesla uitgesloten zouden zijn. (as)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.