China’s ruwe olie-import bereikt recordhoogte; Russische en Maleisische leveringen stijgen


Key takeaways

  • China’s import van ruwe olie bereikte een nieuw hoogtepunt in 2024, aangedreven door een toename in aankopen uit Rusland.
  • De import van Russische olie steeg met 1 procent ten opzichte van 2023 en bereikte 108,5 miljoen ton, wat gelijk staat aan 2,17 miljoen vaten per dag.
  • Maleisië kwam naar voren als de op twee na grootste leverancier aan China in 2024, met een importstijging van 28 procent tot 70,38 miljoen ton, of 1,41 miljoen vaten per dag.

Nieuw hoogtepunt

China’s import van ruwe olie bereikte een nieuw hoogtepunt in 2024, gedreven door een toename in aankopen uit Rusland. De import uit Rusland steeg met 1 procent ten opzichte van 2023 en bereikte 108,5 miljoen metrische ton, wat gelijk staat aan 2,17 miljoen vaten per dag. Deze groei kan worden toegeschreven aan raffinaderijen die op zoek zijn naar afgeprijsde Russische olie te midden van krimpende winstmarges.

De overzeese leveringen uit Rusland hebben een aanzienlijke impuls gekregen door de vraag van zowel onafhankelijke raffinaderijen als staatsbedrijven. Daarnaast hebben overheidsmandaten voor het aanleggen van voorraden bijgedragen aan de toegenomen import.

Daling van de import uit Saoedi-Arabië

Daarentegen daalde de Chinese import van ruwe olie uit Saoedi-Arabië, zijn traditionele topleverancier, in 2024 met 9 procent ten opzichte van 2023. Deze daling werd grotendeels beïnvloed door de beschikbaarheid van goedkopere Russische en Iraanse olie, die een groot deel van het jaar een groter marktaandeel hadden.

Ondanks de schommelingen bij specifieke leveranciers daalde de totale import van ruwe olie in China in 2024 met 1,9 procent. Dit was de eerste jaarlijkse daling buiten pandemie-gerelateerde dalingen, als gevolg van een trage economische groei en een stabiliserende vraag naar brandstof.

Topleverancier Maleisië

Maleisië kwam naar voren als de op twee na grootste leverancier aan China in 2024, met een importstijging van 28 procent tot 70,38 miljoen ton, of 1,41 miljoen vaten per dag. Deze stijging kan worden toegeschreven aan de rol van Maleisië als een belangrijke overslaghaven voor gesanctioneerde olie uit Iran en Venezuela.

China’s aankopen van Iraanse olie gingen voornamelijk naar onafhankelijke raffinaderijen, waaronder zowel grote geïntegreerde fabrieken als kleinere “theepot” operaties. Deze raffinaderijen hebben te kampen gehad met uitdagingen als gevolg van krimpende winstmarges en een zwakke vraag naar brandstoffen en chemicaliën.

Venezuela

Terwijl er geen import van Iraanse olie werd geregistreerd voor het hele jaar 2024, ontving China in december een opmerkelijke levering van bijna 290.000 ton uit Venezuela. Dit opgeteld is een totaal van 1,5 miljoen ton, of 30.000 vaten per dag, uit de Zuid-Amerikaanse natie gedurende het hele jaar.

De import uit Brazilië kende na Maleisië de grootste stijging, met een sprong van 17 procent ten opzichte van 2023. Daarentegen kelderden de zendingen uit de VS met 36 procent.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.