Samengevat. De recordexport van Chinese auto’s in 2023 markeert een keerpunt in de wereldwijde auto-industrie. De verminderde marktpenetratie van internationale merken in China en de toenemende export van Chinese voertuigen benadrukken de groeiende invloed van China in deze sector.
China wordt het nieuwe epicentrum van de globale auto-industrie

Waarom is dit belangrijk?
Deze verschuiving weerspiegelt een opmerkelijke ontwikkeling in de wereldwijde auto-industrie, met significante economische en geopolitieke implicaties. De groei van China's auto-export beïnvloedt de wereldwijde handelsdynamiek en de concurrentiepositie van internationale autofabrikanten.In het nieuws. De China Passenger Car Association meldt dat de export van Chinese auto’s in 2023 een recordhoogte bereikte, waarbij waarschijnlijk Japan werd voorbijgestoken.
- Internationale autofabrikanten, zoals General Motors en Volkswagen, ondervinden steeds meer moeilijkheden om door te dringen tot de omvangrijke Chinese automarkt.
- Er is een aanzienlijke toename van de verkoop van Chinese auto’s in Rusland, voornamelijk vanwege het vertrek van westerse automakers als gevolg van de Oekraïne-oorlog.
Zoom in. In Rusland kochten consumenten ongeveer 800.000 Chinese auto’s in 2023, vijf keer meer dan in 2022.
- Chinese autofabrikanten exporteerden naar schatting 5,26 miljoen auto’s wereldwijd in 2023.
- De marktaandelen van internationale merken in China daalden tot ongeveer 44% in december, tegenover 64% in 2020.
Zoom out. De groeiende export draagt bij aan China’s economische expansie en versterkt zijn positie als een belangrijke speler op de wereldmarkt.
- De afnemende aanwezigheid van internationale automerken in China wijst op een verschuiving naar binnenlandse producenten en mogelijk naar elektrische voertuigen (EV’s).
- Voorspellingen van Bloomberg NEF suggereren een toename van EV- en hybride plug-in verkopen met ongeveer 22% in 2024.