Key takeaways
- De Chinese dieselexport zal naar verwachting in december stijgen tot ongeveer 4,5 miljoen vaten.
- Sterke winstmarges bij de dieselproductie zetten Chinese raffinaderijen ertoe aan de exportvolumes te verhogen.
- De verminderde dieselexport uit India stelt China in staat te voldoen aan de groeiende vraag in Azië.
De krappe dieselmarkt in Azië zou mogelijk worden verlicht door een toename van de Chinese export in december. Handelsbronnen melden dat die export kan oplopen tot ongeveer 4,5 miljoen vaten, het hoogste niveau sinds augustus.
De stijging komt doordat raffinaderijen profiteren van sterke winstmarges bij de productie van diesel, een belangrijke transportbrandstof. Dat schrijft columnist Clyde Russell in Reuters.
Raffinagemarges
De huidige marktomstandigheden zetten Chinese raffinaderijen ertoe aan om de export te verhogen. De raffinagemarges voor diesel en benzine zijn tot het hoogste punt in twee jaar gestegen.
De winstmarge voor de productie van een vat diesel bereikte 31,25 (27,09 euro) dollar op 19 november. Dat is het hoogste niveau sinds september, en een aanzienlijke stijging ten opzichte van het dieptepunt van 13,05 dollar (11,31 euro) dat eerder dit jaar werd opgetekend.
Vergelijkbare stijgingen waren te zien in de raffinagemarges voor benzine, die op 14 november een piek bereikten van 17,71 dollar (15,35 euro) per vat. Dat is een niveau dat sinds augustus 2023 niet meer was bereikt. De gunstige marges zijn deels toe te schrijven aan de verminderde diesel-export uit India.
Amerikaanse sancties
Amerikaanse sancties tegen Russische olie hebben Indiase raffinaderijen, die voorheen afhankelijk waren van afgeprijsde Russische ruwe olie, gedwongen om alternatieve bevoorradingsbronnen te zoeken. Die verstoring leidde tot een verwachte daling van de Indiase export van geraffineerde producten in november, waardoor China de kans kreeg om in te springen en te voldoen aan de groeiende vraag naar diesel en benzine in Azië.
Hoewel verwacht wordt dat India uiteindelijk alternatieve bronnen voor de aanvoer van ruwe olie zal vinden, maakt het huidige marktvacuüm China tot de belangrijkste begunstigde. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

