China verwacht toename Russische en Iraanse olie-importen


Key takeaways

  • China’s import van Russische en Iraanse olie zal naar verwachting stijgen na het bereiken van een tweejarig dieptepunt in februari.
  • De sancties van de regering Biden tegen Russische olie-activiteiten hebben geleid tot een toename in de vraag naar niet-gesanctioneerde schepen, met dagelijkse chartertarieven die de afgelopen maand meer dan verdubbeld of verdrievoudigd zijn.
  • Elf niet-gesanctioneerde tankers zijn onlangs op de route van Rusland naar China gaan varen, en reders zijn actief bezig met de aankoop van meer schepen om van deze lucratieve markt te kunnen profiteren.

China’s import van Russische en Iraanse olie zal in maart waarschijnlijk stijgen, na in februari een tweejarig dieptepunt te hebben bereikt. Deze heropleving wordt gedreven door een belangrijke verschuiving in de tankermarkt waardoor niet-gesanctioneerde schepen kunnen deelnemen aan de handel met deze producenten.

De recente sancties van de regering-Biden tegen Russische olieactiviteiten, die gericht waren tegen tientallen schepen die gebruikt werden om ruwe olie uit Oost-Siberië (ESPO-crude) van de haven Kozmino naar Chinese onafhankelijke raffinaderijen te vervoeren, hebben een grote impact gehad. ESPO-crude is een type lichte, zwavelarme ruwe olie die via een pijpleiding uit Oost-Siberië naar de haven van Kozmino wordt gebracht en daarna naar Aziatische landen, zoals China, wordt geëxporteerd.

Veel gespecialiseerde tankers en pendeltankers die betrokken zijn bij de Russische olieproductie in het Noordpoolgebied en het Verre Oosten en het transport naar Azië zijn nu bestraft.

Sancties hebben invloed op tankermarkt

Tegelijkertijd hebben de strengere sancties tegen de Iraanse “schaduwvloot” de vraag naar niet-gesanctioneerde schepen doen toenemen. De dagtarieven ervan zijn de afgelopen maand meer dan verdubbeld of verdrievoudigd, wat exploitanten van deze tankers aantrekt om te profiteren van de lucratieve handel met Russische en Iraanse olie.

Uit gegevens van LSEG blijkt dat elf ongesanctioneerde tankers recent op de route van Rusland naar China zijn ingezet, waaronder enkele die voordien Russische olie naar India vervoerden. Een in China gevestigde handelaar voor een Russische leverancier legde uit dat de scherpe stijging van de vrachtprijzen na de sancties schone schepen naar de Russische oliehandel heeft gelokt. Reders kopen actief meer schepen om van deze lucratieve markt te kunnen profiteren.

Iraanse schaduwvloot ondergaat herschikking

In de afgelopen weken hebben de verschepingen van Iraanse ruwe olie naar China ook een opleving gekend, wat vergemakkelijkt werd door nieuw geopende ontvangstterminals en een toename van olieoverdrachten tussen schepen (ship-to-ship transfers). Nieuwe sancties die deze week aan de Iraanse schaduwvloot werden opgelegd, dreigen echter een nieuwe golf van herschikking te veroorzaken tussen gesanctioneerde en niet-gesanctioneerde tankers en hun routes.

Ondanks de aanhoudende “maximale druk”-campagne van de VS tegen de Iraanse export en de aanhoudende vraag van China naar goedkopere vaten, wordt verwacht dat de ingewikkelde logistiek rond de gesanctioneerde handel een grote vraag naar niet-gesanctioneerde scheepscapaciteit met zich mee zal brengen. Deze dynamiek wordt benadrukt door Mary Melton, Senior Freight Analyst bij Vortexa, in haar recente analyse.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.