Starbucks verkent strategische samenwerkingsverbanden voor groei in concurrerende Chinese markt


Key takeaways

  • Starbucks onderzoekt actief strategische samenwerkingsverbanden om meer inzicht te krijgen in zijn activiteiten op de Chinese markt.
  • Het bedrijf overweegt een deel van zijn Chinese activiteiten te verkopen, wat gevestigde conglomeraten of bedrijven met ervaring in de sector zou kunnen aantrekken.
  • Ondanks de uitdagingen op de markt toonde Starbucks China veerkracht in het vierde kwartaal van 2024 met een omzet van 752,35 miljoen euro en de opening van 790 nieuwe winkels in het hele boekjaar.

Starbucks is toegewijd aan zijn activiteiten op de Chinese markt en streeft ernaar de meest effectieve paden voor groei binnen dit concurrerende landschap te identificeren.

Om dit te bereiken zijn ze actief op zoek naar strategische partnerships als onderdeel van hun voortdurende inspanningen om meer inzicht te krijgen in zowel de bedrijfsactiviteiten als de bredere marktomgeving in China.

Strategische allianties en samenwerkingsverbanden

Een mogelijke strategie die wordt overwogen is de verkoop van een deel van de Chinese activiteiten. Deze aanpak zou verschillende entiteiten kunnen aantrekken, waaronder gevestigde Chinese conglomeraten of bedrijven met bewezen ervaring in de sector.

Starbucks is niet de enige die dergelijke strategieën nastreeft; opmerkelijke voorbeelden zijn McDonald’s Corp en Yum Brands Inc, die met succes belangen in hun Chinese activiteiten hebben verkocht aan participatiemaatschappijen. Deze stappen hebben geleid tot een groter marktaandeel en een betere afstemming op lokale strategieën.

Marktprestaties en groei

Ondanks uitdagingen zoals hevigere concurrentie en een fluctuerend macro-economisch klimaat dat van invloed is op de consumentenbestedingen, toonde Starbucks China veerkracht in het vierde kwartaal van het boekjaar 2024. De omzet bereikte 752,35 miljoen euro, een stijging van 6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, hoewel er een daling van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar werd geregistreerd.

Gedurende het hele fiscale jaar breidde Starbucks zijn aanwezigheid in China uit door 790 nieuwe winkels te openen, wat een aanzienlijke groei van 12 procent op jaarbasis betekende.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.