China stimuleert consumentenbestedingen ondanks economische vertraging

China stimuleert consumentenbestedingen ondanks economische vertraging
Fabriek in China – Zhu Haipeng/VCG via Getty Images

Key takeaways

  • China stimuleert consumentenbestedingen met initiatieven zoals uitgebreide subsidies voor kinderopvang en een kortingsprogramma (ten belope van 37,31 miljard euro).
  • De Chinese autoriteiten staan voor uitdagingen bij het implementeren van een consumentgerichte economie. Ze moeten het hoofd bieden aan deflatie, dalende detailhandelsverkopen en veranderend consumentengedrag.
  • De overgang naar een meer consumentgerichte economie vereist het stimuleren van het consumentenvertrouwen, het aanpakken van inkomensongelijkheid en het bevorderen van een cultuur waarin uitgeven belangrijker is dan sparen.

Maatregelen om de consumentenbestedingen te stimuleren

De Chinese overheid onderneemt belangrijke stappen om de consumentenbestedingen te stimuleren in deze tijden van economische vertraging. De regering heeft verschillende initiatieven aangekondigd, waaronder meer subsidies voor kinderopvang, hogere lonen, langer betaald verlof en een kortingsprogramma van 37,31 miljard euro voor een hele reeks producten, van huishoudelijke apparaten tot smartwatches.

Uitdagingen bij het implementeren

Deze maatregelen zijn bedoeld om de dalende consumptie in China tegen te gaan. Terwijl de detailhandel in de eerste twee maanden van 2025 met 4 procent groeide, bleven de prijzen van nieuwe en bestaande huizen dalen in vergelijking met het jaar ervoor. China heeft te maken met deflatie, met dalende prijzen gedurende 18 opeenvolgende maanden. Deze neerwaartse trend in de consumentenbestedingen duidt op diepere economische zorgen.

De verschuiving in het Chinese consumentengedrag kan aan verschillende factoren worden toegeschreven, waaronder de aanhoudende effecten van de pandemie, stijgende huisvestingskosten en een onzekere banenmarkt. Consumenten gaan voorzichtiger om met hun uitgaven, kiezen voor budgetvriendelijke alternatieven en stellen belangrijke aankopen uit.

Verandering in de economische groeimotor van China

In het verleden leunde de economische groei van China meer op de export en investeringen van de staat dan op de binnenlandse consumptie. Maar met de toenemende wereldwijde onzekerheden en de diversificatie van toeleveringsketens buiten China, erkent de regering de noodzaak om over te schakelen op een meer consumentgerichte economie.

De overgang naar dit model brengt grote uitdagingen met zich mee. Het vereist het stimuleren van het consumentenvertrouwen, het aanpakken van inkomensongelijkheid en het bevorderen van een cultuur waarin uitgeven belangrijker is dan sparen. Sommige analisten beweren dat Peking zich in de eerste plaats blijft richten op nationale belangen in plaats van individueel welzijn, waardoor een fundamentele verschuiving in het economisch beleid minder waarschijnlijk is.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00