Beijing valt opnieuw de techsector aan: deze keer richt China zijn pijlen op de producenten van elektrische voertuigen

Beijing valt opnieuw de techsector aan: deze keer richt China zijn pijlen op de producenten van elektrische voertuigen
Getty Images

China heeft verschillende maatregelen genomen om de economische groei te stimuleren omdat de verhoopte boom na het lossen van het zerocovidbeleid uitblijft. Desalniettemin wil Beijing zijn greep op enkele cruciale sectoren, waaronder die van de elektrische voertuigen, niet lossen.

In het nieuws: China heeft sinds het begin van het jaar slechts twee nieuwe goedkeuringen gegeven voor de productie van nieuwe elektrische auto’s.

  • Dat is niet veel, zeker niet in een markt waar dit type voertuig aan een stevige opmars bezig is en nieuwe spelers als paddenstoelen uit de grond schieten.
  • Door het strenge licentieregime dat Beijing heeft ingevoerd, hebben de techgiganten Baidu, Xiaomi en Didi problemen om nieuwe voertuigen op de markt te brengen.
  • Maar is de forse toename van het aantal nieuwe spelers niet juist het probleem in dit verhaal?

Zoom out: Enkele jaren geleden heeft de Chinese overheid beslist om de technologiesector strikter te reguleren.

De details: Achter die strenge controle schuilt vooral de wens van de Chinese overheid om de groeiende overcapaciteit en een reeks mislukkingen van bedrijven die elektrische voertuigen (EV’s) produceren tegen te gaan, zo vertelden verschillende insiders uit de sector aan de Financial Times.

  • De enorme toename van het aantal producenten van elektrische wagens heeft aangetoond dat de sector voor enkele uitdagingen staat. Klanten zijn bijvoorbeeld ontevreden omdat ze hun auto niet kunnen laten repareren of onderhouden vanwege een gebrek aan adequate infrastructuur.

Opgemerkt: Niet alleen nieuwe fabrikanten krijgen af te rekenen met die strenge regels. Bestaande wagenproducenten die willen uitbreiden moeten ook geduld uitoefenen bij het verkrijgen van de benodigde vergunningen.

  • Dat geldt onder meer voor Nio en zijn uitbreidingsproject in de stad Chuzhou. Eerder dit jaar nam de fabrikant daar een fabriek over om auto’s te produceren voor zijn submerk Firefly, maar Nio heeft daar nog geen licentie voor gekregen.
  • Xpeng, de grootste concurrent van Tesla, bevindt zich in dezelfde situatie.

Vraag houdt geen gelijke tred

Natuurlijk is China’s potentieel voor elektrische voertuigen groot, gezien de bevolking, de moderniteit – althans in de grote steden – en de productiecapaciteit, maar dat betekent niet dat alle Chinezen klaar zijn om die sprong te wagen.

  • De totale productiecapaciteit van het land bedraagt bijna 40 miljoen voertuigen per jaar en stijgt zelfs nog, volgens Eunice Lee, auto-analist bij Bernstein.
  • De binnenlandse vraag daarentegen ligt tussen de 20 en 25 miljoen.
  • Beijing lijkt dus een goede reden te hebben om de sector strengere regels op te leggen. De levering van honderden nieuwe fabricagelicenties zal onvermijdelijk leiden tot een overproductie van elektrische voertuigen die geen kopers zullen vinden.

Fabrikanten zouden in de verleiding kunnen komen om hun heil in het buitenland te zoeken, maar afgezien van het feit dat de voertuigen die in eerste instantie voor de Chinese markt zijn gepland niet noodzakelijkerwijs aan de internationale normen voldoen, is er – in ieder geval in het Westen – sprake van een groeiend wantrouwen ten aanzien van Chinese elektrische voertuigen.

Een grote impact

Desondanks hebben de strenge regels die zijn opgelegd door de Chinese staatsplanner en het ministerie van Industrie en Informatietechnologie een directe impact op de sector, met verschillende start-ups die nu op de rand van faillissement staan omdat ze geen productielicentie hebben.

  • De nieuwe spelers, aanvankelijk gesteund door grote groepen, zien zich genoodzaakt om nieuwe fondsen te werven om het hoofd boven water te houden, ook al hebben ze geen zekerheid dat ze die broodnodige licentie op tijd zullen krijgen.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.