China lanceert nieuw initiatief om import aan te trekken door handelsspanningen met de VS


Key takeaways

  • China heeft het programma “Big market for all: Export to China” gelanceerd om de import te vergroten en internationale partnerschappen aan te moedigen.
  • In het kader van het programma zullen jaarlijks tien evenementen worden georganiseerd waar producten uit verschillende landen worden gepresenteerd.

China heeft een nieuw programma onthuld dat bedoeld is om zijn import te vergroten en zichzelf te positioneren als een aantrekkelijke markt voor internationale partners. Het initiatief zal tien grootschalige jaarlijkse evenementen omvatten, waarbij telkens producten uit vijf tot zes verschillende landen worden getoond. Deze aanpak is bedoeld om wederzijds voordelige handelsbetrekkingen te bevorderen en tegelijkertijd China als ideale bestemming voor exporteurs te promoten.

De aankondiging valt samen met de aankomende China International Import Expo (CIIE), een evenement dat in 2018 is gelanceerd door president Xi Jinping om de toewijding van China aan vrije handel te benadrukken en de bezorgdheid over zijn handelsoverschot met andere landen weg te nemen. De CIIE is echter van sommige kanten bekritiseerd, onder andere door de Europese Kamer van Koophandel, die het meer als een politieke show heeft bestempeld dan als een echt platform voor zakelijke transacties.

Handelsspanningen

Ondanks deze kritiek onderstreept het nieuwe importinitiatief van China zijn inspanningen om zijn handelspartnerschappen te diversifiëren en de gevolgen van de aanhoudende handelsspanningen met de Verenigde Staten te verzachten. Door actief op zoek te gaan naar import, wil China zijn handelsprofiel in evenwicht brengen en beschuldigingen tegengaan dat zijn exportgeleide economie de wereldmarkten oneerlijk verstoort.

Chinese exporteurs zijn al begonnen om zich van de Amerikaanse markt af te keren in het licht van de stijgende tarieven en om nieuwe klanten in andere regio’s te vinden, zelfs als dat betekent dat ze lagere winstmarges moeten accepteren om marktaandeel te winnen. Deze laatste stap toont eens te meer aan dat Peking vastbesloten is om zijn handelsstrategie aan te passen en zijn positie als belangrijke speler in de wereldeconomie te consolideren.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.