Chinese automerken verkopen hun elektrische auto’s aan dumpingprijzen, en andere fabrikanten moeten volgen. De winsten van Tesla en Volkswagen lopen terug. Autojournalist Gert Verhoeven is verbaasd over dergelijke praktijken.
Beluister hier het volledige gesprek van Business AM met Gert Verhoeven:
In het nieuws: De winstmarge van Tesla loopt terug, van 25 naar 18 procent. De verkoop van het bedrijf blijft echter goed, zeker in vergelijking met een Europese speler zoals Volkswagen.
- Verhoeven: “Er wordt op dit moment met kortingen gegooid, vooral op de Chinese automarkt. Tesla staat, net als de andere niet-Chinese constructeurs, enorm onder druk. De elektrische auto’s waren eerst zeer duur. Het Chinese BYD, wat bijna de grootste bouwer van elektrische voertuigen ter wereld is, deelt vandaag een eerste speldenprik uit door de prijzen te verlagen. En Tesla en Volkswagen volgen.”
- “Een Volkswagen ID die bij ons 46.000 euro kost, wordt in China verkocht aan 17.000 euro. Volkswagen zegt dat de prijs marketinggewijs wordt bepaald door wat de markt kan dragen. In de autosector zijn er tussen de verschillende markten altijd behoorlijke prijsverschillen. Maar als dat zo veel is, dan kan je je de vraag stellen of die auto’s niet te duur in de markt gezet zijn bij ons.”
- “Tesla heeft productiefaciliteiten, dat is een strategisch voordeel ten opzichte van een aantal Europese spelers die nog in ontwikkeling zijn om een grote productie op poten te zetten. De Europese uitdaging van de volgende twintig à dertig jaar wordt het kopen van grondstoffen. Europa wil een voortrekkersrol spelen als het gaat over emissie en ecologie, maar verliest daarbij uit het oog dat we daarvoor technologie en grondstoffen nodig hebben vanuit China”, besluit Verhoeven.
(nd)