Chef Film Scott Stuber verlaat Netflix: wat dat wil zeggen voor de toekomst van de streamingdienst

In maart 2024 verlaat Scott Stuber Netflix. Hij was zeven jaar aan de slag bij de streamingdienst en was er verantwoordelijk voor de filmafdeling. Met zijn relatief geruisloze vertrek lijkt Netflix zijn strategie rond films te zullen wijzigen.

In het nieuws: de directeur Film bij Netflix stapt op. De streamingdienst heeft officieel geen uitleg gegeven bij het vertrek van Scott Stuber, maar volgens insiders – via The Hollywood Reporter – zijn daar verschillende redenen voor. Zowel van de kant van Scott Stuber zelf als van de kant van co-CEO Ted Sarandos waren er steeds grotere meningsverschillen.

De details:

  • Scott Stuber klaagde al langer dat hij te veel films moest maken en dat die kwantiteit de kwaliteit in de weg stond. De streamingdienst heeft zijn productie dan ook fors teruggeschroefd, van 90 eigen films in 2018 tot 49 films vorig jaar en 36 geplande Engelstalige films in 2024. Dat aantal is echter nog steeds meer dan eender welk ander productiebedrijf.
  • De grootste frustratie van Stuber is echter het feit dat Netflix weigerde om hun films grote releases in cinema’s te geven. Een uitzondering daarop was Glass Onion: A Knives Out Mystery dat een relatief uitgebreide cinemarelease kreeg in de Verenigde Staten. Het succes daarvan overtuigde Sarandos echter niet om de politiek van Netflix in de toekomst aan te passen. Volgens Stuber zorgde die beslissing ervoor dat hij moeilijker grote filmmakers kon overtuigen om met Netflix in zee te gaan.
  • Ted Sarandos zou dan weer – hoewel dat nooit openlijk gezegd is – ontgoocheld zijn in het succes van heel wat dure filmproducties van Netflix. Zo was er meest recent nog Rebel Moon van Zack Snyder, dat neergesabeld is door de critici.
  • Ook de oogst op de Oscars is niet zo goed als Ted Sarandos gehoopt had. De voorbije jaren verzamelde Netflix maar liefst negen Oscarnominaties voor Beste Film, maar winnen lukte nooit. Concurrent Apple kreeg daarentegen wel al die felbegeerde prijs voor CODA.

Toekomst

Achter de schermen: Het lot van Chef Film Scott Stuber was één jaar geleden eigenlijk al bezegeld. Toen promoveerde Netflix namelijk Chef TV Bela Bajaria tot Chief Content Officer, een job waar ook Stuber op aasde.

  • Met die promotie maakte Netflix duidelijk dat televisie altijd hun prioriteit zal blijven. Bajaria volgt veel meer de interne bedrijfspolitiek.
  • Hoewel Bajaria een nieuwe Chef Film zal aanstellen, zal die een duidelijk andere rol hebben dan Scott Stuber. De ambities om zwaar uit te pakken en te willen scoren op de Oscars zal vermoedelijk verdwijnen. Netflix zal in de toekomst nog steeds films maken, maar daaraan zal het minder geld besteden. Vermoedelijk zal het vaker projecten kopen die al in de maak zijn en nog een uitgever zoeken.
  • Netflix zal ook opnieuw vaker oudere series en films aankopen. Het succes van een reeks als Suits vorig jaar bewees dat dat een van de goedkoopste manieren is om toch te blijven scoren.
  • Die veranderende strategie van Netflix bleek ook al vorige week toen de streamingdienst 5 miljard dollar (4,63 miljard euro) investeerde in live streaming van de WWE.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.