Charleroi Airport behoort tot slechtste luchthavens van Europa


Key takeaways

  • Istanbul Airport behoudt voor het derde achtereenvolgende jaar haar positie als best beoordeelde luchthaven van Europa. Helsinki Airport laat een aanzienlijke verbetering zien in de ranglijst van tevredenheid onder passagiers, en steeg van de achtste plaats vorig jaar naar de tweede plaats.
  • Bij de drie slechtste luchthavens zien we een Belgische link in de vorm van Charleroi Airport.

Reizigers beoordelen de luchthaven van Istanbul consequent als de beste in Europa, met een score van 4,4/5 uit meer dan 100.000 reviews op Google. Dat meldt een onderzoek van Holidu. Het is het derde opeenvolgende jaar dat de luchthaven van Istanbul bovenaan de ranglijst staat.

Beste en slechtste luchthavens

Naast grote favoriet Istanbul, zijn ook Francisco de Sá Carneiro Airport in Porto en Helsinki Airport geliefd. Die twee luchthavens sluiten de top 3 dan ook af met elk ook een score van 4,4 op 5. Al is die score gebaseerd op minder beoordelingen. De luchthaven van Helsinki is gestegen van de achtste plaats vorig jaar, wat een aanzienlijke verbetering betekent.

Terwijl Istanbul schittert, hebben sommige luchthavens moeite om passagiers tevreden te houden. Heraklion International Airport, Bordeaux-Mérignac Airport en Brussels South Charleroi Airport scoren het laagst (respectievelijk 2,6 op 5, 3 op 5 en 3,1 op 5). Daarbij is het belangrijk om in gedachten te houden dat er vaak meer negatieve dan positieve beoordelingen zijn, wat de resultaten kan vertekenen.

Grote veranderingen in ranglijst

De ranglijst laat ook significante veranderingen zien ten opzichte van vorig jaar. Boedapest Ferenc Liszt International Airport zag de grootste stijging en steeg tien plaatsen naar de 23ste plaats. De luchthaven Barcelona-El Prat volgde dit voorbeeld en steeg acht plaatsen naar de 21ste plaats.

Schiphol daarentegen kende een aanzienlijke daling en zakte twaalf plaatsen van de 27e naar de 39e plaats. De luchthaven Vaclav Havel in Praag zakte ook twaalf plaatsen naar de 16e plaats. Deze schommelingen worden vaak toegeschreven aan factoren zoals personeelstekort, stakingen en onvoorziene verstoringen, waardoor reizigers hun ontevredenheid online uiten. (jov)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.