De pandemie en haar herhaaldelijke lockdowns dwongen luchtvaartmaatschappijen aan de grond te blijven. Ook de handel in vliegtuigen kwam vrijwel tot stilstand. Maar 25 maanden en een oorlog later is Airbus aan een ware remonte begonnen.
Hoewel zowel Airbus als zijn grootste concurrent Boeing door de uitbraak van het coronavirus minder orders ontvingen, leverde de Europese combinatie de voorbije twee jaar nog 1.376 vliegtuigen aan klanten af. Bij Boeing was er in dezelfde periode sprake van een afzet van 466 toestellen. Vooral door tal van moeilijkheden met de controversiële B737 MAX.
Vandaag, 25 maanden en één oorlog na de start van de pandemie, lijkt het ergste achter de rug. De koers van het aandeel noteert opnieuw op haar niveau van voor de pandemie. De resultaten van het eerste kwartaal meldden een omzetstijging van 15 procent. Guillaume Faury, de CEO van Airbus, anticipeert ondertussen op een verdere toename van het aantal orders.
Die hoop is gerechtvaardigd want het bedrijfsmodel van Airbus steunt voor 70 procent op de terug aantrekkende burgerluchtvaart. Maar de overige 30 procent steunt op de verkoop van militaire vliegtuigen.
100 miljard euro: weinig meer dan ‘a short term fix’
De Fransman was dinsdag in Berlijn, waar hij gesprekken voerde met politici. Daar herhaalde hij dat het defensiebudget van de EU sinds de invoering van de euro in 1999 met 20 procent is gestegen. Vergelijk dat met de VS (+66 procent), Rusland (+ 300 procent) en China (+600 procent). Een gebrek aan sérieux inzake onze defensie, zegt Faury.
Faury rekent er dan ook op een deel van de 100 miljard euro, die Duitsland gaat spenderen om haar defensie op te waarderen, in de orderportefeuille van Airbus terechtkomt. Toch noemt hij die investering in een interview weinig meer dan een ‘short term fix’. Een bedrag dat weinig meer zal doen dan zichtbaar bestaande gaten op te vullen.
De pan-Europese groep heeft dan ook veel te bieden dat vandaag nodig is: de Eurofighter, de Casa C212 en de Airbus A400M. Met de Eurodrone zal de Frans-Duitse groep binnenkort ook een drone in de aanbieding hebben. Dat Fairy vorige week een opiniestuk in het Franse magazine La Tribune liet publiceren waarin hij zijn licht schijnt op de Europese defensie, was zeker geen toeval.
“Ontkoppeling van China is gewoon onmogelijk”
Tenslotte gaf hij ook zijn mening over de door voormalig president Donald Trump verdedigde ontkoppeling tussen het Westen en China. Die ontkoppeling werd toen in Berlijn op hoongelach onthaald. Maar diezelfde ideeën lijken nu hun weg te vinden naar het Duitse buitenlandbeleid. Toch vindt Faury zo’n ontkoppeling “zo goed als ondoenbaar.”
“De notie van ontkoppeling is mij totaal abstract en weinig zinvol. 20 procent van onze omzet komt uit de samenwerking met China, aan wie we geen militair materiaal verkopen. Het Westen en China zijn totaal interafhankelijk van elkaar geworden. Die ketting doorknippen en de geschiedenis herschrijven zou evenveel tijd vergen als de tijd die we nodig hebben gehad om te raken waar we vandaag staan.”
(ns)