Cd&v gaat ‘regionaal’ en is de “enige die opkomt tegen privileges van de happy few”

Cd&v gaat ‘regionaal’ en is de “enige die opkomt tegen privileges van de happy few”
Cd&v-voorzitter Sammy Mahdi – NICOLAS MAETERLINCK/BELGA MAG/AFP via Getty Images

Cd&v gaf de aftrap van een opvallende campagne. De partij wil opkomen voor “heel veel hardwerkende Vlamingen die zich in de steek gelaten voelen”.

  • Vandaag een campagne-moment van cd&v aan het Atomium in Brussel, een paar dagen nadat premier Alexander De Croo (Open Vld) het nog leende voor zijn grote ‘Nuclear Summit’. Alle lijsttrekkers van de christendemocraten trokken vanmorgen vanuit hun provincie naar de hoofdstad, “weg van de Wetstraat, maar wel middenin de uitdagingen waar hun streek mee kampt en waar de inwoners van hun provincie mee geconfronteerd worden in hun dagdagelijks leven”, zo leest de perstekst.
  • Meer dan ooit zet cd&v in op een campagne waarbij ze de steden en ‘het centrum’ de rug toe keren, en radicaal voor “gans Vlaanderen” kiezen, zoals ze het noemen. Daarbij vechten ze dus tegen “de privileges van de happy few”, zonder verder te duiden wat die dan wel zouden zijn. 
  • “We zijn de enige partij die regionale accenten legt in de verkiezingscampagne en op die manier aandacht heeft voor de bezorgdheden uit de dagdagelijkse leefwereld van de Vlamingen. Wie zich in Vlaanderen geen zorgen wil maken over zijn veiligheid, betaalbare zorg in de buurt, noch over zijn inkomen, die moet bij ons zijn”, zegt Sammy Mahdi (cd&v). 
  • Bij de christendemocraten leverde de laatste peilingen pure euforie op: ze zijn plots weer de derde partij, en met iets meer dan 13 procent nog maar een stukje onder hun score van 2019. Dat was toen een historisch dieptepunt, maar het gevoel leeft dat de tanker nu gekeerd is. En zeker omdat zusterpartij Les Engagés in de peilingen in Franstalig België helemaal terug lijkt, lijken regeringsdeelname en de nodige kabinetten dan ook verzekerd. Dat is niet zonder belang voor een traditionele machtspartij zoals cd&v.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.