Key takeaways
- De tijdelijke sluiting van CATL’s lithiummijn vanwege een licentiekwestie kan de angst voor een overaanbod van lithium voor de markt van elektrische voertuigen doen afnemen.
- De termijnprijzen voor lithium stegen op de Guangzhou Futures Exchange na de aankondiging, als gevolg van het optimisme van beleggers dat de prijzen zullen stabiliseren.
- Analisten verwachten verdere potentiële productieverlagingen als reactie op het langzamer dan verwachte gebruik van elektrische voertuigen en de hevige concurrentie tussen Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen en batterijen.
Een belangrijke Chinese lithiummijn die eigendom is van CATL heeft zijn activiteiten opgeschort, wat schokgolven door de lithiummarkt heeft gestuurd. De opschorting is het gevolg van het aflopen van de exploitatievergunning voor CATL’s Yichun mijn, die momenteel wordt verlengd. Hoewel CATL van plan is om de productie te hervatten zodra deze is goedgekeurd, zou de onderbreking van drie maanden een aanzienlijke impact kunnen hebben op de lithiumvoorziening en mogelijk de bezorgdheid over overcapaciteit in de industrie voor elektrische voertuigen (EV) kunnen wegnemen.
Beleggers reageerden enthousiast op het nieuws en stuwden de termijnprijzen voor lithium omhoog op de Guangzhou Futures Exchange. Aandelen in lithiummijnbouwers die in China en Australië genoteerd staan, sprongen omhoog, wat het optimisme van de markt weerspiegelt dat de opschorting een teken kan zijn van bredere inspanningen om het overaanbod in de sector van elektrische voertuigen te verminderen.
Chinese inspanningen om lithiumprijzen te stabiliseren
De tijdelijke sluiting volgt op recente maatregelen van China om de overcapaciteit in verschillende sectoren aan te pakken. De maatregel wordt gezien als een positieve stap in de richting van stabilisatie van de lithiumprijzen, die sinds juli volatiel zijn door zorgen over overproductie. De CATL-mijn, die meer dan 46.000 ton lithiumcarbonaatequivalent per jaar kan produceren, is goed voor een aanzienlijk deel van de geplande wereldwijde productie.
De opschorting wekte bij analisten de hoop dat dit geen geïsoleerd incident was. De dubbelcijferige winsten in aandelen van Australische lithiummijnbouwbedrijven suggereren dat verdere productieverlagingen zouden kunnen volgen, als het wereldwijde gebruik van EV langzamer blijkt te gaan dan verwacht.
Extra aanbod door intense concurrentie
Analisten schrijven de huidige overaanbodsituatie toe aan de agressieve concurrentie tussen Chinese fabrikanten van EV’s en batterijen die strijden om overheidspremies. Deze intense concurrentie heeft de prijzen van EV’s en batterijen gedrukt, de marktpenetratie versneld, maar tegelijkertijd tot een enorme overcapaciteit geleid. Onderzoek wijst uit dat de batterijproductiecapaciteit in China momenteel veel groter is dan de binnenlandse vraag en zelfs de wereldwijde behoeften. (uv)

