Carrefour gaat slachthuizen verplichten camera’s te installeren

De Franse supermarktketen Carrefour wil dat de slachthuizen waar de distributeur vlees aankoopt voortaan met camera’s worden uitgerust. Dat melden Franse media. Carrefour wil op die manier verder bijdragen aan zijn strijd voor het dierenwelzijn.

In mei had het Franse parlement de verplichte installatie van camera’s in slachterijen nog verworpen, maar Carrefour neemt nu zelf initiatief en gaat al zijn leveranciers vragen hun installaties van camera’s te voorzien.

Carrefour wil camera’s in alle slachthuizen

“Om bij het ganse slachtproces de totale transparantie te garanderen en eerdere controles verder te ondersteunen en te versterken,” aldus de keten in een communiqué. Een eerste pilootproject wordt snel opgestart. Verder zullen in 2019 nog eens 84 slachthuizen aan audits worden onderworpen in samenwerking met de OABA (Oeuvre d’assistance aux bêtes d’abattoirs).

Verwacht wordt dat de aanwezigheid van camera’s in slachthuizen snel in de vereisten zal worden opgenomen die Carrefour zijn leveranciers oplegt. Het zijn daarbij de leveranciers die voor de investering opdraaien.

Blockchain

Eerder deze week raakte bekend dat wie bij Carrefour ‘Varkensvlees van Weleer’ koopt, voortaan met een eenvoudige scan met zijn smartphone de herkomst van dat vlees kan nagaan. De Farm-to-Shop oplossing is een primeur voor België. Samen met keuringsorganisatie Vinçotte zet de retailer blockchaintechnologie in om klanten duidelijkheid te geven over de herkomst van producten.

Er wordt gebruik gemaakt van een dynamische QR-code die op het product wordt aangebracht tijdens het verpakkingsproces. Vervolgens kan die met een smartphone gescand worden door iedereen die de herkomst van het product zou willen nagaan. De consument krijgt zo toegang tot gegevens die Vinçotte al 15 jaar in opdracht van Carrefour beheert.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20