Colruyt blijft de goedkoopste supermarkt van België, maar het verschil met sommige concurrenten, zoals het Nederlandse concern Albert Heijn, wordt wel kleiner. Dat blijkt uit een prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Bovendien neemt ook het prijsverschil met de duurste ketens af.
Test-Aankoop merkt op dat de consument tijdens het shoppen een combinatie koopt van merkproducten, huismerken en eersteprijsproducten. Colruyt werpt zich daarbij op als goedkoopste partij, maar Albert Heijn klimt van een vierde naar een tweede plaats. Colruyt blijkt gemiddeld nog 2 procent duurder te zijn dan zijn Nederlandse concurrent.
Kloof verkleind
Op de derde plaats staan Okay en Red Market met een meerprijs van 5 procent, gevolgd door Eurospar (8 procent), Carrefour (9 procent), Delhaize en Spar (10 procent), AD Delhaize en Carrefour Market (11 procent), Intermarché en Proxy Delhaize (12 procent), Cora (13 procent), Match (14 procent) en tenslotte Smatch (16 procent).
Er wordt daarbij wel opgemerkt dat Smatch vorig jaar nog 25 procent duurder was dan Colruyt. Ook de kloof tussen Match en Colruyt is kleiner geworden. Retailers zoals Aldi, Lidl, Leader Price en Makro werden in dit klassement niet opgenomen omdat ze onvoldoende artikelen uit de verschillende categorieën in hun portfolio hebben.
Leader Price
Dat Colruyt op het gebied van prijs de druk van Albert Heijn nog altijd kan opvangen, is volgens Test-Aankoop te danken aan het feit dat de Belgische keten onmiddellijk zijn prijzen verlaagt wanneer een concurrent in de omgeving goedkopere tarieven heeft geafficheerd.
Het onderzoek toont verder aan dat Leader Price, een Franse keten met een aantal filialen in Wallonië, de goedkoopste huismerken in portefeuille heeft.
Er wordt wel opgemerkt dat Lidl en Aldi onder de prijzen van Colruyt en Leader Price duiken, maar daarbij geen echt onderscheid maken tussen witte producten en huismerken. De duurste ketens bij de huismerken behoren allemaal tot de groepen Delhaize of Louis Delhaize.