Carlos Ghosn, de voormalige topman van het autoconcern Renault-Nissan, is weg uit Japan en bevindt zich in Libanon. Dat bevestigt Ghosn zelf in een verklaring.
Hij zou zondagavond in een privé-jet in Beiroet zijn geland. Eerst zou hij een tussenstop hebben gemaakt in Turkije. Ghosn zegt in zijn verklaring dat hij niet is gevlucht voor het rechtssysteem, maar dat hij aan onrecht is ontsnapt.
De voormalig topman van Renault en Nissan werd streng bewaakt. Ook was zijn paspoort afgepakt. Hoe hij het land heeft weten te ontvluchten, is niet bekend. Volgens de zakenkrant Financial Times zat Ghosn mogelijk verscholen in een koffer voor een muziekinstrument.
Huisarrest in Japan
Het gaat om een spectaculaire ommekeer in ‘de zaak Ghosn’. Deze laatste stond onder huisarrest in Tokio, waar hij meer dan een jaar geleden was gearresteerd. Ghosn bracht in totaal 108 dagen in voorarrest door in de gevangenis van Kosuge. Daarna werd hij vrijgelaten, maar mocht Japan niet verlaten.
Ghosn werd in Brazilië geboren uit Libanese ouders, maar heeft de dubbele Frans-Libanese nationaliteit. Hij beschikt ook over 3 verschillende paspoorten (Frans, Libanees en Braziliaans), die hij alle 3 aan de Japanse autoriteiten heeft moeten overmaken. In Japan wordt Ghosn verdacht van corruptie. Hij zou zijn ware inkomsten voor de Japanse fiscus en de beursautoriteit jarenlang verborgen hebben gehouden. Ook zou hij misbruik hebben gemaakt van fondsen die Nissan hem ter beschikking stelde om zichzelf te verrijken. Zijn proces zou in 2020 van start gaan.
Complot om een fusie te dwarsbomen
Ghosn heeft zijn onschuld altijd volgehouden. Maar de kans dat hij vrijuit zou gaan was miniem, gezien de staat van dienst van de Japanse openbaar aanklagers. Die winnen meer dan 90 procent van alle rechtszaken die ze opstarten.
Volgens zijn advocaten was Ghosn slachtoffer van een complot dat werd georkestreerd door de toplui van Nissan in samenwerking met de openbaar aanklager van de stad Tokio.
Ook in de Franse pers bleven verhalen opduiken als zou de ganse zaak een door de Japanners beraamde coup zijn om de fusieplannen die Ghosn koesterde te dwarsbomen en waarbij Renault meerderheidsaandeelhouder van de fusiegroep zou worden.