Key takeaways
- Carlos Ghosn ziet de besprekingen tussen Nissan en Honda als een wanhoopspoging.
- Ghosn is van mening dat de potentiële deal industriële rationaliteit mist en dat de synergieën tussen de twee bedrijven beperkt zijn.
- Hij begrijpt de druk op beide bedrijven om beslissingen te nemen in hun eigen belang, maar ziet nog steeds geen industriële rechtvaardiging voor een fusie.
Carlos Ghosn’s visie op de fusie tussen Nissan en Honda
Carlos Ghosn, de voormalige voorzitter van Nissan, beweert dat de gesprekken van de autofabrikant met Honda wijzen op wanhoop. Hij noemde de mogelijke deal onpraktisch vanwege de beperkte synergieën tussen de twee bedrijven. Ghosn sprak zijn overtuiging uit dat de Japanse overheid Honda beïnvloedt om deze fusie na te streven als oplossing voor de directe problemen van Nissan en tegelijkertijd op één lijn te komen met de langetermijndoelen van Honda.
Druk en beweegredenen achter de fusie
Desondanks erkende Ghosn dat er gevallen zijn waarin prestaties het nodig maken om voorrang te geven aan controle. Hij stelt dat een combinatie van Nissan en Honda geen industriële rationale heeft, maar hij begrijpt de druk op beide bedrijven om beslissingen te nemen in hun eigen belang.
Nissan’s geschillen met Ghosn
Ghosn, die momenteel in Beiroet woont nadat hij vijf jaar geleden Japan ontvluchtte, is nog steeds verwikkeld in juridische geschillen met Nissan over beschuldigingen van financieel wangedrag. Hoewel hij deze beschuldigingen ontkent en beweert dat ze zijn reputatie en financiën hebben beschadigd, beweert Nissan dat zijn voormalige voorzitter bedrijfsmiddelen heeft verduisterd voor persoonlijk gewin.
Belangen van andere bedrijven in Nissan
Foxconn, bekend van de productie van iPhones, had ook interesse getoond in de overname van Nissan. De Taiwanese fabrikant heeft zijn interesse echter tijdelijk opgeschort. Ghosn begrijpt de beweegredenen van Foxconn, gezien de ambities op de markt voor elektrische auto’s en de mogelijkheid om tegen lagere kosten een gevestigde autofabrikant over te nemen. Hij denkt dat andere bedrijven dit voorbeeld wellicht zullen volgen en de auto-industrie willen betreden door middel van overnames in plaats van het ontwikkelen van hun eigen voertuigen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!