De logistieke sector doet intensieve inspanningen om oplossingen uit te werken die hen de kans bieden drukke verkeersstromen, die veel tijd en geld opslorpen, te vermijden. Een aantal partijen, waaronder de online retailer Amazon, zoeken naar alternatieven die mogelijk kunnen worden aangereikt met de inzet van drones. In Zwitserland wordt echter gekeken naar mogelijkheden die onder de grond kunnen worden gevonden.
Een groep bedrijven hebben daarvoor het project Cargo Sous Terrain (CST) gelanceerd. Het initiatief heeft de bedoeling om een stelsel van ondergrondse tunnels te bouwen waarin goederen met speciale modules zouden kunnen worden getransporteerd.
Zürich
Bij het project zijn onder meer de Zwitserse supermarktketens Coop en Migros betrokken. Ook het Zwitserse postbedrijf Die Post verleent zijn medewerking. Bedoeling is om in eerste in instantie in de buurt van Zürich een netwerk tunnels voor goederentransport uit te bouwen. De initiatiefnemers hopen het project nadien echter ook naar andere Zwitserse steden te kunnen exporteren.
Een drietal jaar geleden werd een haalbaarheidsstudie, met ondersteuning van het Zwitserse ministerie van transport, uitgevoerd. Inmiddels heeft de overheid de toelating gegeven om het plan verder uit te werken. Om het project te kunnen realiseren zou een totaalbedrag van ongeveer 3,5 miljard Zwitserse frank of bijna 3 miljard euro moeten worden geïnvesteerd.
De initiatiefnemers hebben begin dit jaar 100 miljoen frank verzameld om een aantal praktische studies uit te voeren. De tunnels zouden vijftig meter onder de grond worden aangelegd en zouden ongeveer een dozijn stations moeten kunnen bevoorraden met een vloot automatisch elektrische modules, die zich tegen een snelheid van dertig kilometer per uur zouden verplaatsen.
Gehoopt wordt dat tegen eind volgend decennium een eerste verbinding van 70 kilometer tussen het logistieke centrum Härkingen-Niederbipp en Zürich in gebruik kan worden genomen.
Duurzaamheid
Cargo Sous Terrain berekende dat het volume van het wegtransport in Zwitserland over een periode van twintig jaar met 45 procent zal toenemen. “Een dergelijke stijging kan het transportsysteem nooit verwerken zonder extra knelpunten te creëren,” wordt er gewaarschuwd.
Tevens wordt erop gewezen dat het ondergrondse elektrische transportsysteem de vervoerssector eveneens kan helpen om zijn ecologische voetafdruk gevoelig te verkleinen.
Bovendien zullen de elektrische modules gedurende vierentwintig uur operationeel zijn. Kleinere voertuigen moeten de bestellingen van de stations naar hun eindbestemming brengen.
Ook Google en Uber zouden al interesse in het systeem hebben getoond.