Campari verkoopt vermoutmerk Cinzano aan Caffo Group voor 100 miljoen euro


Key takeaways

  • Campari verkoopt zijn vermoutmerk Cinzano, inclusief Frattina-activiteiten, aan Caffo Group 1915 voor 100 miljoen euro.
  • De verkoop omvat ook Cinzano’s mousserende wijnen en Frattina’s grappa en mousserende wijn activiteiten.
  • De overname zal het portfolio van Caffo Group 1915 versterken en het mogelijk maken om het productassortiment uit te breiden.

Campari heeft besloten zijn vermoutmerk Cinzano en aanverwante activa voor 100 miljoen euro te verkopen aan Caffo Group 1915. De beslissing ligt in lijn met Campari’s strategie om zich te richten op merken met een hoog groeipotentieel.

De verkoop omvat de mousserende wijnen van Cinzano, evenals de grappa en mousserende wijn activiteiten van Frattina. de overname zal de portefeuille van Caffo Group 1915 versterken, die al Vecchio Amaro del Capo bitters bevat.

Herstructurering na tegenvallende resultaten

Simon Hunt, CEO van Campari, benadrukte dat het afstoten van niet-kernactiviteiten de onderneming in staat stelt zich te concentreren op haar belangrijkste merken, onderverdeeld in vier ‘huizen’: aperitieven; whisky en rum; tequila; en cognac en champagne. De herstructurering volgt op Campari’s aankondiging in oktober om, na tegenvallende resultaten over het derde kwartaal, via kostenbesparing en de verkoop van niet-kernactiviteiten de winstgevendheid te herstellen.

Campari richt zich op merken met groeipotentieel

Hoewel Cinzano en Frattina vorig jaar een gezamenlijke netto-omzet van 75 miljoen euro genereerden, ziet Campari meer potentieel in haar prioritaire merken. De deal sluit productielocaties in Italië en Argentinië uit, waar Campari andere producten maakt.

De partijen verwachten de transactie tegen het einde van het jaar af te ronden. Daarna sluiten zij een overgangsproductieovereenkomst in Italië en Argentinië, evenals tijdelijke distributie­overeenkomsten waarmee Campari de Cinzano-producten in onder meer Argentinië, Spanje, Mexico, Rusland, Zuid-Korea en Zuid-Afrika blijft distribueren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.