Californië wil geen auto’s meer van GM, Chrysler en Toyota

Californië zal geen auto’s meer kopen van onder andere GM, Chrysler, Toyota en Nissan. De Amerikaanse staat wil enkel nog zaken doen met automakers die zich aan zijn strengere uitstootregels houden.

In een statement op maandag stelde Californische gouverneur Gavin Newsom geen auto’s meer te kopen van wagens die zich niet houden aan de uitstootregels van de California Air Resources Board. Die zijn een stuk strenger dan de nationale uitstootregels. Californië pleit ervoor om enkel zaken te doen met automakers die op de lange termijn drastisch hun emissies willen verminderen.

Gavin Newsom zei ook nog dat hij geen wagens meer zou kopen die volledig op verbrandingsmotoren draaien, ongeacht de automaker. Met uitzondering van specifieke voertuigen voor de openbare veiligheid.

Rechtszaak tegen Californië

‘Autofabrikanten die ervoor hebben gekozen om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan, zullen de koopkracht van Californië verliezen’, aldus de gouverneur. ‘Californië verzet zich tegen degenen die kortetermijnwinst vooropstellen boven onze gezondheid en onze toekomst. In de markt en in de rechtbank.’

Autofabrikanten die aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan, zullen de koopkracht van de staat Californië verliezen

Gouverneur Gavin Newsom

Momenteel ligt Californië juridisch in de clinch met president Trump over de uitstootregels. De Amerikaanse president wil dat de minder ambitieuze nationale uitstootregels in alle staten geldig zijn. Eind oktober kreeg hij hierbij de steun van GM, Fiat, Chrysler, Toyota en Nissan. De automakers stelden dat de targets van Californië voor hen niet haalbaar zijn.

Hap in de verkoop

De ban van Californië zal dus een hap in de verkoop van de automakers zijn, zeker voor GM en Chrysler. Tussen 2016 en 2018 dokte de Amerikaanse staat 58,6 miljoen dollar aan GM, 55, 8 miljoen dollar aan Fiat Chrysler, 10,6 miljoen en 9 miljoen aan Nissan.

Goed nieuws voor Ford, Volkswagen, Honda en BMW die het met Californië op een akkoordje hebben gegooid om hun uitstoot te verminderen onder het niveau dat Trump vooropstelt. Ook Tesla wrijft zich in de handen. De Californische autobouwer produceert alleen maar elektrische wagens.

Klimaatdoelstellingen

In een statement wijst GM erop dat de ban een negatieve impact kan hebben op de klimaatdoelstellingen van Californië omdat niet alle automakers duurzame wagens aanbieden. Ford heeft bijvoorbeeld nu nog geen elektrische wagen. Zijn elektrische Mustang komt er pas aan in 2020. Volkswagen heeft dat wel, maar die moet geïmporteerd worden uit Tennessee.

‘Het verbieden van GM en andere fabrikanten zal de keuze van de staat Californië voor betaalbare, in de VS gemaakte elektrische wagens drastisch inperken’, zegt de autobouwer in een verklaring. ‘Californië zal zo moeilijker zijn ecologische voetafdruk kunnen verminderen, een doel dat GM deelt. GM zet zich in voor een volledig elektrische toekomst.’

Parijsakkoord

Het is niet de eerste keer dat Californië zich verzet tegen het klimaatbeleid van Trump. Startpunt was in 2017, toen de VS zich terugtrok uit het Akkoord van Parijs, het eerste universele klimaatakkoord.

Jerry Brown, de vroegere gouverneur van Californië, lanceerde toen ‘America’s Pledge on Climate’, samen met Michael Bloomberg die dan nog burgemeester van New York was. Het gaat om een belofte om zich tóch aan de doelstellingen in het Akkoord van Parijs te houden. Momenteel hebben 10 staten, 287 steden en 2.228 bedrijven en investeerders die belofte ondertekend.

Bron: CNN, Reuters

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.