Voor onmiddellijke problemen moet er bij luchtvaartmaatschappij Norwegian Air Shuttle wellicht niet worden gevreesd, maar het is absoluut niet zeker dat het zakelijk model van de Scandinavische groep tegen grotere turbulenties op de markt bestand zal zijn.
Dat heeft de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal gezegd na een aantal opmerkingen van Michael O’Leary, topman van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair. Volgens O’Leary zou Norwegian, een grote rivaal van Ryanair, binnen een periode van vier tot vijf maanden zijn verdwenen. De Noorse maatschappij ontkent mogelijke financiële problemen, maar werkt volgens de Wall Street Journal wel met een scherp zakelijk model. “Norwegian verbijsterde de luchtvaartwereld vijf jaar geleden met de aankoop van 372 vliegtuigen,” benadrukt de krant. “Sindsdien heeft de maatschappij vooral gewerkt aan een agressieve marktuitbreiding. Daarbij werden winsten en reserves aangesproken om de vloot, onder meer voor intercontinentale diensten, verder uit te breiden.” “Meer recent heeft de maatschappij bovendien ook zware financiële inspanningen moeten doen om een pilotentekort op te vangen. Terwijl Ryanair dat probleem aanpakte door het schrappen van vluchten te schrappen, koos Norwegian ervoor vliegtuigen met bemanning te huren. Dat is echter een dure oplossing gebleken.”
Olieprijzen
Wel wordt opgemerkt dat Norwegian nog altijd over belangrijke financiële reserves beschikt en nog steeds toegang heeft kredieten. Bovendien wordt aangevoerd dat in geval van nood ook nog inkomsten kunnen worden verkregen uit de verkoop van vliegtuigen. “Zolang de maatschappij operationele problemen onder controle kan houden en de marktomstandigheden gunstig blijven, is er geen enkele reden waarom Norwegian zijn agressieve expansie niet zou kunnen verder zetten,” aldus de Wall Street Journal. “Wel moet de vraag worden gesteld of het financiële model van de maatschappij een economische dalperiode of hogere olieprijzen zou kunnen overleven.” Benadrukt wordt dat een sterke concurrentie op de winstmarges van de sector weegt. “Wanneer turbulentie opduikt, dreigt Norwegian aan een zware test te zullen worden onderworpen,” betoogt de krant. “Concurrenten zoals Southwest Airlines en Ryanair combineren een agressieve operationele strategie met een conservatief financieel beleid. Dat heeft hen sterke buffers opgeleverd om crisisperiode te overwinnen en zelfs marktaandeel te winnen omdat rivalen tot een inkrimping worden gedwongen.” “Door zijn kleinere marges zal Norwegian het veel moeilijker hebben om uit een dalperiode voordeel te halen.” (mah)