Brussels Airport geeft voorkeur aan Chinese boven Belgische e-bussen

Luchthaven Brussels Airport koopt bij de Chinese constructeur Byd dertig elektrische bussen. Ook de Belgische busbouwers Van Hool en VDL Bus hadden op het contract gehoopt, maar bleken uiteindelijk gevoelig duurder dan Byd.

De Chinese constructeur zou per individuele bus 330.000 euro aanrekenen. Dat was 33 procent lager dan het goedkoopste Belgische bod. VDL Bus ging tegen de oorspronkelijke toewijzing in beroep. De rechter besliste daarop dat het prijsonderzoek inderdaad een aantal onregelmatigheden omvatte. Geëist werd dat de procedure zou worden overgedaan. Die aanpassingen zijn inmiddels gedaan, waarop het order opnieuw aan de Chinese constructeur werd gegeven. De krant De Tijd betoogt dat Van Hool en VDL Bus het order van Brussels Airport als een belangrijk prestigedossier bestempelden. VDL Bus wil in zijn vestiging in Roeselare immers tot een kenniscentrum voor elektrische aandrijving laten uitgroeien. Van Hool bouwde van zijn kant al drie elektrische bussen waarmee de Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn momenteel in Brugge proefritten doer. De toewijzing van het order aan Byd zou voor de twee Belgische constructeurs dan ook een zware slag hebben betekend. De Chinese bussen zouden begin volgend jaar door Brussels Airport worden ingezet om passagiers naar de vliegtuigen, de pieren en de parkings vervoeren.

Dumping

De Belgische constructeurs zouden hun Chinese concurrent van dumpingpraktijken verdenken. De Chinese batterijfabrikanten zouden immers in eigen land met een zware overcapaciteit moeten afrekenen. Dankzij zware overheidssteun kunnen ze voor die overschotten een oplossing vinden op de Europese markt. Door de subsidies kunnen ze daar immers uitpakken met extreem goedkope offertes die door lokale concurrenten onmogelijk kunnen worden benaderd. Byd, van origine een batterijfabikrant, leverde twee jaar geleden ook al vijfendertig elektrische bussen voor luchthaven Schiphol in Amsterdam. De directie van Brussels Airport zegt dat de bestelling is gebeurd volgens de Europese richtlijnen over overheidsopdrachten. Daarin is immers bepaald dat de opdracht moet worden toegewezen aan de inschrijver die op basis van prijs en kwaliteit economisch de meest voordelige offerte heeft ingediend.