Key takeaways
- In het Verenigd Koninkrijk presteren merkproducten in de supermarkt beter dan huismerkproducten.
- Consumenten zijn op zoek naar betaalbare verwennerijen in huis, omdat uit eten gaan steeds minder vaak voorkomt vanwege de stijgende kosten.
- De voedselprijsinflatie is daarbij licht gedaald, maar toch worden winkeliers nog steeds geconfronteerd met budgetmaatregelen van de overheid.
Britse consumenten geven de voorkeur aan merkproducten in levensmiddelen boven huismerkproducten van supermarkten. Deze trend kan worden verklaard door de wens om zichzelf thuis tegen een betaalbare prijs te verwennen, in een tijd waarin uit eten gaan steeds minder gebruikelijk wordt.
Uit gegevens van detailhandelsbedrijf Worldpanel blijkt dat de verkoop van merksnoepgoed en frisdrank met 6,1 procent is gestegen in de laatste maand, waarmee de groei van 4,1 procent voor goedkopere huismerkproducten werd overtroffen.
Niet meer op restaurant
De trend valt samen met consumenten die geld willen besparen tegen stijgende kosten. Rapporten wijzen op een daling van het aantal bezoekers in restaurants, waarbij kleine zaken een daling van 6 procent in het aantal klanten noteerden in de laatste drie maanden.
Andere restaurantketens moesten door het dalend aantal bezoekers zelfs enkele restaurants sluiten. Klanten geven alsmaar minder graag de grote bedragen uit om op restaurant te kunnen gaan.
Consumenten geven de voorkeur aan verwennerij
Volgens Worldpanel is de voedselprijsinflatie licht gedaald van 5,2 procent in juli naar 5 procent, maar retailers blijven kampen met de gevolgen van recente begrotingsmaatregelen van de overheid, waaronder de verhoging van de werkgeversbijdragen voor de nationale verzekering.
Fraser McKevitt, hoofd detailhandel en consumenteninzicht bij Worldpanel, merkt op dat consumenten hun bestedingsgewoonten aanpassen als reactie op de aanhoudende prijsstijgingen. Ze richten zich op waarde en zoeken naar betaalbare manieren om zichzelf te verwennen. Daarbij vervangen ze dus hun restaurantbezoek met een “verwennend” bezoek aan de supermarkt. Of we die trend ook in België te zien zullen krijgen, valt af te wachten.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

